...har jag fått på mina småplantor. Särskilt penséerna verkar vara mumsiga. Det kryllar! Och den ena av mina vildpelargonsådder är också angripen. Åh vad jag är ledsen, och allt som växte så bra. Nu har jag sprutat med växtsåpa och Pyrethrum, vad tror ni om det? Och så har jag mosat så gott det nu går på såna där små ömtåliga plantor med mest bara hjärtblad, råkade nog mosa en och annan planta också tyvärr. Ska flytta ut pincetten ditut om det här blir en tragisk följetong. Det konstiga är att jag kollar sådderna många gånger per dag (har dem i tvättstugan och dit har man ju ärende, fast just så här års blir det så långa stunder därute förstås...) och i morse upptäckte jag dem fast jag kollade rätt sent i går kväll. Är sådderna förstörda nu tror ni? Går det att få bukt med äckliga löss, eller har de små alldeles kommit av sig i tillväxten nu? Jag tror att de kommer från en övervintrad fuchsia som har börjat växa och få gröna blad därute, den hade en hel del på sig. Jag vet inte om jag kommer att kunna sova gott i natt...
Maria utanför Enköping
|