För några månader sen drog jag upp ett par chiliplantor under lysrör som nu är stora och fina. Ljuset får dom från ett stort fint fönster mot söder nu. Men för en vecka sen upptäckte jag att vissa blad har gulvita fläckar av varierande storlek. Som mest täcker dom ungefär 1/5 del av bladen. Samma blad har en tendens att "krulla" ihop sig, bladen böjer sig neråt och inåt. Det ser ut som att dom börjar skrumpna ihop. Vad är detta? Hjälp mina små plantor!
En annan fråga rörande samma plantor är fruktutvecklingen. På den största plantan har jag fått ca 10 chilis som ploppat upp

Två är fint röda och resten gröna. Men vad kommer hända med alla blommor som håller på att bildas? det finns säkert 100-200 blomknoppar som är ganska små nu. Men vad jag märkt är att många blommor tidigare har torkat och fallit av utan fruktbildning. Det är ju inge kul.
Det var också en period för en månad sen då det kom nya blommor i rasande takt och ramlade av lika snabbt. Sen var det lugnt ett tag och de frukter som nu finns dök upp. Nu har blommorna börjat komma har jag en känsla av.
Känner plantorna av när de ska gå i blom från ljustiden? Vad är isådanafall bra ljustider under vegg och i blom för chiliplantor? Man vill ju ha lite frukt

Havrige