Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lönt att ta med sig magnolian?
          AnnaQ
          Inlägg 28-05-2006, 22:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 216

För fem år sedan fick jag en Magnolia Kobus i födelsedagspresent som planterades på vårt landställe. Nu ska vi sälja huset har köpt ett nytt, mer permanent boende. Frågan är alltså om jag ska gräva upp Magnolian och ta med mig den till nya stället eller om det verkar lönlöst. (Det måste ju i så fall ske om ungefär en vecka, för sedan har vi visning.)

Jag tror nog att magnolian skulle få en bättre miljö på nya stället (gammal fruktträdgård) även om det är mycket svårt att hitta en helt vindskyddad plats där. Jorden är ganska lerhaltig men jag skulle i så fall köpa ett par säckar torvmull att jordförbättra med. Båda trädgårdarna ligger i zon 3.

Är det usel timing för att flytta en magnolia nu? Kommer den att stanna av i sin utveckling när den flyttas? I så fall är det kanske trots allt bättre att köpa ett nytt träd och låta födelsedagspresentträdet avnjutas av husets nya ägare.

A

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 21:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon