Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har någon odlat Quinoa?, Chenopodium Quinoa
          Whiskuchi
          Inlägg 29-05-2006, 20:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Från alternativ.nu

Bakgrund
          Quinoa kallades 'the mother grain' av inkafolket. Rent botaniskt är Quinoa inget sädesslag, men kan användas som ett. Quinoa har odats i tusentals år i Anderna,och går numer att finna i välsorterade hälsokostaffärer, inte så konstigt då det innehåller mer protein och fett än något sädesslag, mer kalcium än mjölk och höga halter järn, fosfor, B vitaminer och Vitamin E. Att det dessutom "växer som ogräs" passar väl in i bilden som gudomlig växt.

*Den kan växa i ren sand med endast 200 mm nederbörd årligen
          *Den kan växa i saltkoncentrationer motsvarande saltvatten.
          *Har hög köldhärdighet och tål nattfrost ner till -8° upp till fyra tillfällen
          *Har högt näringsvärde med 12-19% högkvalitativt protein innehållande alla essentiella aminosyror och en massa vitaminer och mineraler.
          *Är redan etablerad på marknaden
          *Innehåller inget gluten

Låter som en väldigt intressant växt att odla tycker jag (fast jag kanske ska vänta tills i morgon, då jag tänkt prova Quinoa till middagen)
          rolleyes.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 22:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon