Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära äpple och plommon nu, ..tips från expertisen?
          Whiskuchi
          Inlägg 02-09-2006, 16:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Förra ägarna satte tre äppelträd och två plommon. De står med ca tre meters mellanrum och har aldrig blivit beskurna. Alls. Jag tänkte beväpna mig med en bra grensåg och ett gäng infosidor med hur man gör och skrida till verket (skulle jag göra nåt katastrofalt så träden dör är det ingen fara - då tar jag ner dem helt och sätter nytt med bättre mellanrum wink.gif)

Ni som kan fruktträd - är det något särskilt jag ska tänka på? Klarar sig snittytorna själva eller bör de täckas med något? (jag tänker på att det ju är ganska fuktigt just nu och kanske en massa bakterier och sporer i luften?)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdaterat

Jag var ute och började - och upptäckte att det visst blivit skuret förr. Han har konsekvent sparat ca tio cm på smågrenarna, och upp till 30 cm på de större. Vilket har lett till att det stackars trädet skjutit mängder av skott vid snittet. Inte konstigt att det ser ut som ett fågelbo! Dessutom har han toppat mittenskottet (stammen alltså)... Hittills har jag:

*tagit bort de grenar som vuxit in mot kronan
          *tagit bort grenar som skavt mot varandra
          *glesat ur en aning
          *tagit bort de lägst sittande, nedåthängande grenarna (så man kan få in gräsklipparen under trädet)

Det är inte vackert, men bättre än innan iaf. Får avvakta lite och bestämma nästa drag.

Förresten, ett av plommonträden har massor av fläkskador där grenarna kluvits av tyngden, ska hela den grenen bort eller räcker det att ta bort den delen som rasat av sig självt?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 13:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon