Här finns antagligen massor med erfarenheter av sånt! Min barnmorska på MVC är liksom så tam och kan inte säga varken bu eller bä om nånting tycker jag.
Jag har mycket sammandragningar som kommer av lätta ansträngningar. På jobbet t.ex har vi aldrig haft så lugnt som de senaste nätterna, ändå är min livmoder stenhård hela tiden nästan. Det behövs inte mer än att vända en fjäderlätt gumma på sida i sängen så blir det en enda ond kramp i livmodern. Det är säkert inget som påverkar så att jag öppnar mig, men jag funderar på om det kan vara så nyttigt för bebisen. Syret minskar ju under sammandragningar och hjärtljuden går ner, det vet man ju. Tyvärr kan inte min BM svara på om det stressar bebisen eller inte.
Sen undrar jag om nån har varit med om att det känns som att man blir strypt ibland när man ligger ner och får en sammandragning? Oavsett om jag ligger på rygg eller sida är det nåt som kommer i kläm så att det känns som att det snörps åt ända nere från naveln och upp mot halsen.
Jag ska till BM på torsdag, då ska jag ta upp det igen. Tur att det är så lugnt på jobbet nu iallafall så att jag hinner vila magen lite emellan. Snart ska jag åka och jobba igen.
|