Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Märgärter och sockerärter, Några funderingar
          Christa
          Inlägg 20-01-2007, 09:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

En del säger att man måste ympa jorden med kvävefixerande bakterier när man skall odla ärter.

Det sägs också att man gärna kan odla på samma ställe i flera år eftersom de kvävefixerande bakterierna då finns där.

Som barn odlade jag ärter och det gick bra utan ympning av bakterier. Har också odlat ärter när jag hade sommarstuga och de blev jättefina trots en otroligt dåligt jord som inte mycket annat växte i.

I min förra villaträdgård funkade det dock inte. Plantorna utvecklades dåligt och skörden blev liten. Ärtskidorna blev små och korta. Det gällde både märgärter och sockerärter. Skidor av sockerärter brukar ju bli ganska långa med där kunde de innehålla 2 till 5 ärter.

Har ni någon ide om varför det lyckades dåligt och några egna erfarenheter eller kunskaper om det här med ympning osv

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 09:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon