Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära nytt äppelträd, Måste man beskära?
          Xiphoideus
          Inlägg 01-03-2007, 14:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 9 100

Har läst mycket i trädgårdsböcker och här på forumet men nu vet jag varken ut eller in! Tycker man får olika råd överallt. Jag planterade ett äppelträd Aroma i början av hösten. Det hade då en toppgren och några väriktade stödgrenar. Plantskolan sa att jag skulle klippa ner 1/3 av grenarna på våren, vilket innebär att jag alltså borde ge mig på det nu (för nu är det väl vårvinter?). Men sedan menar vissa att beskärning ska ske under JAS vilket tyder på att jag hellre borde vänta. Trädets grenar har växt bra sedan planteringen men har bara grenat sig ute i topparna ser det ut som, det ser inte ut som vattenskott utan snarare nya grenar som är på gång där (eller kan det vara fruktanlag? dem vill jag väl inte klippa bort i så fall?). Nu är grenarna minst meterlånga med tvärgående grenar längst ut. Min fråga är, är det bäst om jag klipper grenarna nu med en tredjedel som rekommenderats? Eller kan man bara låta trädet sköta sig själv så grenar det sig naturligt? Det är ju redan luftigt och det är långt till närmsta träd så konkurrens kommer det inte heller att ha om ljus och näring.

--------------------
          Nyanlagd trädgård i södra Skåne

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-07-2025, 17:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon