Jag har köpt frö av "Rara Växter" bl.a riddarsporre 32 frön för 220 kr. Av dessa grodde endast 5 st. Jag försökte ringa dem flera gånger men möttes bara av telefonsvarare som hänvisade till deras hemsida. Mailade dem första gången 23 mars om att jag följt deras så-instruktioner men att endast 5 grott. Jag skrev att jag ville ha kompensation för dessa. Eftersom de inte svarade skickade jag ett nytt mail igår då fick jag detta svar:
Hej!
Sådd av riddarsporre ska stå kallt (10-14 C) enligt märkning på våra fröpåsar. Detta innebär att det är lämpligt att så fröerna på våren och sedan placera sådden utomhus. När sedan värmen kommer så gror fröerna. Detta innebär att de inte gror direkt utan först när temperaturen stigit till 22-24 grader. Alternativt så kan man kyla fröerna ett par veckor i kylskåp före sådden och sedan ställa sådden i rumstemperatur. Riddarsporrar, som många andra perenna fröer, befinner sig ofta i vilostadium och behöver en kyligare period för att vakna till liv.
Som du säkert förstår så har vi har sålt åtskilliga tusen portioner av dessa fröer och detta är klagomål nr 2 på dessa fröer. Jag är ledsen att alla fröer inte gror så lätt men det är tyvärr inte mycket jag kan göra åt den saken.
Med vänlig hälsning Ulla RARA VÄXTER www.raravaxter.com
Skrev genast igen men har inte fått svar!
Är det verkligen ingen mer som råkat ut för detta? Tycker de ger ett väldigt oseriöst intryck när de säljer så dyra fröer och sedan inte ersätter när grobarheten är så låg. Till saken hör att jag gjorde helt enligt de instruktioner jag fick men leveransen när jag sådde den.
|