För en vecka skrev jag och frågade om någon kunde hjälpa mig då min automatbevattning (Hydromat) i växthuset inte fungerade. Felet var att vattenbehållaren inte tömde när den var full, utan att det smådroppade i del droppslangar hela tiden utan att hävertverkan uppstod, jag fick ett svar på mitt anrop, men det var inte det var felet.
För att kunna upplysa andra och kunna vara till hjälp så vill jag berätta vad felet var, för nu är det avhjälpt och anläggningen fungerar perfekt. I vattenbehållaren finns det ett böjt rör som går från en liten kopp i botten och ut genom botten på svarta behållaren. Det röret (slangen) består av två slangar som är ihopskjutna, (en mindre går i den grövre). I mitt fall var de för långt isärdragna (ca 6 cm). Nu har jag skjutit den grövre slangen ända mot den lilla koppen och allt fungerar. En tömning (ca 2 liter) går på 2 minuter och 10 sekunder och det "slurpar" i behållaren när det sker. Härligt!! För att det skulle gå lätt att skjuta ihop slangarna tog jag in behållaren till diskbänken och fyllde burken med vatten och diskmedel för att få glid på slangarna, rengjorde sedan.
Hoppas nu att fortsättningen går lika bra, för denna sommar har jag verkligen varit Hydromatarbetare, jag har lagt ned över 200 timmar i sommar för att få anläggningen att fungera och jag tycker att instruktionen som medföljde skulle ha varit betydligt utförligar med mycket mera problemlösning.
Lycka till alla
Stroller i Dalarna
|