Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> tips mot potatisskorv?
          EKLO
          Inlägg 15-08-2007, 22:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Undrar lite över potatisskorv. Jag har haft skorv på alla potatisar i 3 säsonger, mer eller mindre mycket. Haft dumma sorter kanske - Swift, Maris Bard, Silla (angelägen om åtminstone en mkt tidig sort att äta på midsommar). Alla har funkat bra på andra sätt, men skorv får de alltid.
          Jag läser på i böcker och på nätet och förstår att det optimala är 4-årig växelodling, men jag är ju ingen storodlare (lägger - som man säger här i Bohuslän - c:a 25 potatisar) och därför kan jag i princip bara växla mellan 2 land, mer utrymme har jag inte.
          Att jag inte ska lägga lite vedaska på landet (som är gjort för 3-4 år sedan) har jag förstått och alltså slutat med (däremot verkar det helt ok att lägga så mkt vedaska att jordens ph stiger till 8 eller däröver, men det finns ingen anledning för mig). Men vad tror ni om genomregnad tång - jag odlar ju på en ö, och här har man alltid lagt en tångruska runt sättpotatisen, eller helt enkelt gödslat ner tång på våren.
          Och framför allt: Ligger smittan i jorden permanent? Eller hur kommer den dit - jag köper ju min sättpotatis, och alla 3 sorter jag prövat uppges ju inte vara särskilt mottagliga för skorv.
          Jag skriver på Mac - kanske blir alla skiljetecken alldeles märkliga, men jag prövar så här.
          Och vore väldigt tacksam för erfarenheter och tips i detta ämne,

eklo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-08-2025, 01:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon