Jag har en nyanlagd tomt. c:a 250 kvm är nu färdigutrullad gräsmatta, som tagit sig jättebra. På c:a 250 kvm till är det meningen att jag ska så gräsmatta. Hade tänkt att göra det i slutet av augusti.
Nu är det så att hela marken för den tilltänka gräsmattan är kraftigt ogräsbeväxt. Att ta bort allt ogräs skulle vara ett alldeles för betungande arbete.
Jag hade tänkt att ta bort det värsta ogräset, sedan jordfräsa marken och sedan bre ut lite matjord. Jag har en hög med matjord, men det är nog bara c:a 3 kubikmeter så det räcker ju inte till mer än en mycket tunt lager, i princip bara för att ”blanda ut” fröna med. Jag har inte lust och tycker inte att det är värt att köpa ett nytt lass matjord.
Jag är inte ute efter en kanongräsmatta och jag har hört att gräset efter ett par år ”konkurrerar ut” övrigt ogräs, om man bara klipper den och kanske gödslar lite.
Något som har erfarenhet av att göra på liknande sätt? Hur mycket ogräs kommer tillbaka direkt och kommande växtsäsong? HUr mycket av ogräset är flerårig resp ettårigt?
|