Hallådär, ny i forumet men har flera gånger nyttjat tips o råd ifrån Odla.nu
Mars ifjol flyttade jag till en sk radhuslägenhet, dvs en tvårummare med lite trädgård på både baksidan och framsidan

Underbar lägenhet och jag har fått lite utlopp för mitt intresse att påta i trädgården! Gjorde ett uppryck av min "tomt" till grannarnas förtjusning eftersom tidigare boende inte haft det intresset. Fann jordgubbar, rabarber, ett par rosor och en hel del tulpaner. Rabatterna på baksidan grävdes upp totalt och rensades på rötter och fick ny jord. Ner med perenner mm. Gav hyfsat resultat men jag har ju tänkt mig att andra året blir bättre. Fler tankar finns iår, men de ska inte tas upp här! Nu till problemen...
Norpade dahlia knölar av ett par vänner (en dahlia som jag köpte till dom för 2 år sen som mått väldigt bra) i mars, planterade, höll inne och ute tills det blev varmt då jag planterade ut den i trädgården, den rycktes upp efter ett par veckor eftersom jag märkte att mördarsniglarna kalasade på den. Ner i en kruka och sen va det en glädjefröjd o se! Den blev underbar! I höstas åkte den in i mitt uteförråd som jag isolerat, tillsammans med sommarens inköp av pelargoner och även en änglatrumpet. Letade lite info här och på andra ställen och med viss erfarenhet från höstarna hemma när man var yngre så åkte dahlian ur jorden och ner i en hink med sparsamt med jord kvar. Pelargonerna fick stå kvar i sina krukor och samma med Änglatrumpeten. Det har funnits värme i förrådet så det har inte blivit kallt, något som iofs kanske inte har behövts i denna miserabla vinter (bor i sthlm) Har sett över mina växter ett par gånger och skvätt lite vatten på dom. Det har inte sett bra ut under vintern, men det gör det ju aldrig om jag inte minns fel. Men idag så blev jag lite ledsen, Dahliaknölarna har fått dm långa stänglar, klena o vitgröna. Änglatrumpeten är väldigt ihopskrumpen och pelargonerna vet jag inte om dom lever

Jag vet att det har gått en kanske för lång tid sen jag var inne o kollade, men så illa på några veckor?
Inser att jag troligen har gjort mängder med fel, men vore tacksam med ideer på vilka jag begått? Så jag kan bättra mig nästa år. Om någon dessutom kan ge mig tips på hur jag får dahlian att överleva så blir jag oerhört tacksam... De andra är självklart viktiga men dahlian ligger mig varmast om hjärtat...
Tack på förhand