De har hållit på och flisat i några timmar nu i skogen precis en bit nedanför mitt hus. Oljudet är öronbedövande, ett av- och ansvällande brummande som man känner i magen, och hela huset vibrerar.

Utomhus har jag mätt över 80 dB, inomhus ligger det på omkring 66 med toppar nära 70. Jag ringde till kommunen för att höra vilka regler som gäller. Snubben var måttligt intresserad och faktiskt ganska nedlåtande och otrevlig. Inomhus får ljudnivån inte överstiga 45 dB (riktvärde från socialstyrelsen), men det finns ändå inget jag kan göra.
Jag har full förståelse för att de måste göra sitt jobb, det är inte det. Men jag minns en förskräcklig vecka för några år sedan, då de flisade längre bort, men ändå så det hördes och kändes här. De jobbade dygnet runt, och jag sov nästan inte på hela den veckan.
Killen som flisar här nu är jättetrevlig, jag gick ner och pratade med honom. Det är ju verkligen inte hans fel, han bara gör sitt jobb. Han blev helt bestört över att jag stördes så mycket. Han kommer i alla fall inte jobba på natten, men det blir flera dagar till från kl. 6 till 21. Hoppas jag överlever. Har redan ont i skallen. Jag kanske får söka asyl hos en kompis. Fast så här års vill man ju vara i trädgården! Det går inte alls nu, inomhus med hög musik är det enda som funkar.