Det har strulat från dag 1 med mitt elbolag.
1. När jag flyttade in fick jag först efter två månader en räkning, beräknad konsumtion, men byggd på de gamla hyresgästerna. Jag frågar dem varför jag måste vänta så länge på en räkning - detta var på grund av att det hade varit byte av hyresgäst. Jag undrar ändå eftersom de har preliminär förbrukning, ingenting hade ju ändrats hos dem, mer än ett annat namn på räkningen. Fick ingen yttreligare förklaring. Jag sa att det var alldeles för högt kWh-tal eftersom elen hade varit avstängd under dessa två månader, eftersom jag hade dubbelt boende den första tiden och inte vistades i mitt nya hem. Jag fick reda på att det skulle jämna ut sig efterhand. Jag lät saken bero. 2 När jag väl flyttade in och i slutet på en månadad skulle meddela min elmätarställning får jag reda på att de inte behöver den för "de vet precis hur mycket el de lägenheterna drar". Jag envisas och vill verkligen tala om för dem vad min elmätare står på - men jag får inte lämna några uppgifter! Jag säger att de som bodde tidigare var ett äldre par där hustrun var cancersjuk och krävde mycket hög värme, + 27 grader, detta berättade den förra hyresgästen för mig. De var dessutom båda storrökare och hade alltid sovrumsfönstret lite på glänt. Damen på elbolaget säger att det gör inte så stor skillnad! De förra hyresgästerna förbrukade 15.000 kWh, jag förbrukar 7.500 kWh.
3 Skillnaden mellan det jag faktiskt förbrukar och vad jag blir debiterad för blir allt större. Jag meddelar nu via mail min mätarställning. Men nej, ingenting ändras. Jag skickar senare brev och meddelar min mätarställning - men nej, ingenting händer. När skillnaden mellan min förbrukning och vad man debiterar mig överstiger flera tusen kronor skriver jag ett oförskämt brev i plakatstora bokstäver till vd:n och undrar om det inte finns någon läskunnig person på företaget. Jag vill att man skickar mig en kopia på det avtal vi har slutit (man har aldrig skickat mig något avtal, jag har aldrig skrivit under något papper från företaget). Jag säger att jag har vid flera tillfällen bett att få ett avtal om rörligt pris, men ingenting har kommit. Jag hotar med pressen, jag bifogar information från Näringslivsdepartementets hemsida om regeringens kommande påbud att elföretagen ska bli skyldiga att läsa av elen varje månad. Jag får ett ampert svar av vd:n och de skickar tillbaka pengar till mig.
4 Jag byter elbolag. Hade jag kunnat byta nätbolag hade jag gjort det omedelbart. Jag hade tjänat flera tusen kronor på att ha eon t.ex för deras fasta avgift är så mycket lägre.
5 Men ingenting blir bra, ändå. Räkningarna kommer med fruktänsvärt olika belopp. Inför förra semestern fick jag en obehaglig räkning - mitt i sommaren - och jag vädjade till dem om jämna räkningar, att min ekonomi inte klarar sådana höga oväntade belopp. Den räkningen fick gå till inkasso, det struntade jag i, annars hade jag inte haft pengar till min semester alls.
6 Nu har det hänt igen. Jag har fått en räkning på 3.290 kr. Härav är kostnaden för elkonsumtion 85 kronor. De har beräknat att min årsavgift till dem är 4.840 kr. Vad har då hänt? Jo, jag har fått en räkning från första juli förra året och fram till och med sista mars på den fasta avgiften - jag har fått en räkning som omfattar en period på NIO månader. Är dom inte kloka?
Jag är förtvivlad. Vad ska jag göra? Vart ska jag vända mig?
Företaget? Österlens Kraft i Simrishamn
|