SMS-lån och skuldsatta ungdomar har vi alla hört talas om. Jag har själv en släkting som tagit lån utan att tänka efter och som nu är ”kund” hos kronofogden. Nu krävs det att skolan och myndigheterna tar mera ansvar för våra ungdomar. Det ska tex. upp att man måste få undervisning i skolan om vad det innebär att låna! Jag fattar ej riktigt var felet ligger men skolan måste ha ändrats mkt sedan jag gick där. Tex. hade vi matematikundervisning med procent-räkning där vi räknade lån. Är procenträkning borta? Näe, knappast!
Vad jag dock inte fattar är varför vi ska ha en myndighet som ser till att ett företag som är vårdslöst med sin hantering skall få igen sina pengar. Dessa företag som lånar ut pengar lägger över hela ansvaret på gäldenären och sedan ska samhället reda ut allt! Dessa företag har agerat vårdslöst och borde inte få hjälp av en myndighet att driva in sina skulder!
Nu förtiden är det ju så att en borgenär kan för nya sin fordran hos Kronofogden och kräva in sina pengar hur länge som helst. Detta borde ändras på något sätt. Har företagen låna ut ”vårdslöst” så borde dom få stå sitt kast.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|