Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Erfarenhet av Proteor el. Agapanthus inapertus?, Köpte lite fröer i Sydafrika på skoj.......
          Mica548
          Inlägg 28-04-2008, 19:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 4 414

Hej,
          Var på en marknad i förra veckan och köpte bla på mig lite läckra "statements" till trädgården. Det blev bla Proteor som är landets nationalblomma. tummenupp.gif

Mer i detalj så blev det:
          - Protea cynaroides 'King Protea' (höjd1,3- 2 m, blommar efter 3-4 år)
          - Protea repens 'Common Sugarbush' (höjd 1,3-2 m, blommar efter 3-4 år)
          - "Drooping Agapanthus", Agapanthus inapertus (höjd 1 - 1,5 m) som är landets ogräs (läste jag mig till när jag surfade runt hemma, vilket förklarar varför de fanns överallt i landet) och den köldtåligaste i Agapanthus-familjen (minst -8). Jag har sedan tidigare Agapanthus praecox, som är den vanligaste här i Sverige om jag förstått det rätt.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa här hemma i Svedala? confused.gif
          Tänkte slänga ner fröna i jorden och se vad det leder till. Målet är att kunna ha dem i kruka på terrassen under sommarmånaderna och sen i uterummet under vintern. Agapanthusen hoppas jag kunna ha utomhus året runt med tiden (tänkte anamma Flaxss variant - vi prövar och ser, överlever det så gör det, om inte så är jag en erfarenhet rikare...) yes.gif

Redigerat av Mica548: 28-04-2008, 19:23
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Protea_liten.jpg ( 76.02k ) Antal nedladdningar: 35

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon