Min mor köpte några rhododendronbuskar för ett par år sedan, men den ena tog sig aldrig. Nu har hon fått den uppgrävd och jag vill se om jag kanske kan vårda tillbaka den till livet. Men som ni ser så är den väldigt ledsen. Jag tror att halva busken är död, och på de nya skotten sitter en mjölig klibbig substans (mjöldagg?). Den har gett ett par blommor i år, men det är allt. Och som ni ser så har den en sjuklig färg. Vad tror ni, går den att rädda? För stunden står rotklumpen i vatten. Jag har en påse rhododendronjord, men måste kanske köpa många till? Min trädgård har mycket näringsrik lerjord som kan blandas upp med sand och hönsgödsel om det behövs.
IMG_2552.jpg ( 274.65k )
Antal nedladdningar: 78
IMG_2553.jpg ( 193.18k )
Antal nedladdningar: 96Och så mitt andra problem. Jag har ett par hortensior i kruka, och de växer och blommar som de ska. Men de har hela tiden haft någon slags pricksjuka, som jag undrar om det är svamp eller virus. Nya blad och blommor är stora och vackra, men ju äldre bladen blir desto fler bruna prickar får de. Sedan börjar de torka runt kanterna och saggar ihop. Vad ska jag göra?
IMG_2549.jpg ( 197.92k )
Antal nedladdningar: 60Jag är tacksam för alla tips och funderingar!