Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> gulnande blad på sockerärtor, övergödda?
          buffy
          Inlägg 10-06-2008, 06:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Jag har satt ut mina förodlade sockerärter (höga) i en pallkrage med jord som jag blandat till av egen tung lerjord, köpe-torvmull (gödslad o ogödslad) kogödsel och hönsgödsel. Plantorna var då ca 20 cm och har klängt sig fast vid sitt kycklingnät, men inte vuxit i nån utsträckning på 10 dgr, och bladen gulnar allt mer, särskilt de nedre. Mitt i pallkragen har jag satt ngra grönkålsplantor som senare skall få komma ut på friland. Grönkålsplantorna ser ut att må bra och jag har vattnat ordentligt. Förr om åren har jag brukat sätta sockerärtor på friland och inte haft några andra problem med dem än att sniglarna glupat i sig hälften av småplantorna, vilket är orsaken till att jag i år provade med pallkragemetoden.

Jag misstänker att det är för mkt näring eller för högt pH i jorden jag blandat till, finns det något jag kan göra för att rädda ärterna? Spruta dem med svag järnsulfatlösning?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 12:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon