Hejsan, ifjol flyttade jag och min fru in i ett hus, som är beläget alldeles intilll ett inlopp till en sjö samt en stooooor damm. Huset och tomten (ynka 800kvm) står praktiksttaget på en stenkista.
Har just upptäckt (till min stora förvånging) att trädgård är ett intresse. Har börjat så smått försökt få ordning på trädgården med den tid man har, håller på att måla om huset en sida per år också (Empire grönt med vita knutar), samt att vi väntar tvillingar här nu vilken vecka som helst är i vecka 36 nu.
Då till frågorna, Jag kommer lägga upp bilder på trädgården i denna tråd. Och be om tips. Vi har bestämt att vi skall plantera lite träd då dem som står här redan är ui dåligt skick. Det kommer bli iaf. En hängbjörk (den som hänger mest) Sedan hoppas vi på en apel, samt ett pil träd.
Rabatterna här är inte direkt vårdade och har samtliga växt igen totalt. Jag har så sakteliga börjat gräva ur dem. Men omgivningarna i denna trädgård ger mycket möjligheter. Men när man är helt grön på detta med trädgård så blir det svårt.
förminskDillpionen.JPG ( 120.31k )
Antal nedladdningar: 57 Här är en rabatt, dillpionen skall givetvis vara kvar den är otroligt stor och vacker, hitanför till vänster har vi en Nordisk stormhatt som också är stor, men sedan har vi en hel rabatt som är igen växt som ni kanske ser. Den kommer grävas ur totalt och sedan är den öppen för förslag.
Omgivningarna här är helt klar varierande, här kommer lite bilder.
framsida_dammen_tv.JPG ( 102.34k )
Antal nedladdningar: 53 Detta är framsidan ,rabatten närmast är den som jag planerar att börja med. Några tips på layout? eller skall man behålla den i sin strama rektangel?
baksidan.JPG ( 92.61k )
Antal nedladdningar: 74Baksidan, inte mycket yta här...
muren.JPG ( 99.58k )
Antal nedladdningar: 64Här har vi muren den går jäms med kortsidan på huset. Har sällan sol mer än på bilden.
äppelträd.JPG ( 107.73k )
Antal nedladdningar: 55Här har vi ett äppel träd, till hjöger om dörren in till jorkällaren har vi en rabatt och hela väggen på vänsterkan av jordkällaren är en igenväxt rabatt.
trappa.JPG ( 126.26k )
Antal nedladdningar: 52Trappan ner på tomten ifrån vägen. har en lika rabatt på vänstersida om den.
björkarna.JPG ( 118.36k )
Antal nedladdningar: 46Björkarna som idag står på tomten, dessa kommer bli utbytta av en hängbjörk, men vi tar inte ner dem förrän den växt till sig. '
Det var allt jag hade att visa, sedan kommer jag att anlägga en lite mindre del av trädgården ,vart har jag inte bestämt ännu, till en japansk inspirerad hörna, där jag kan ha mina bonsaiträd.
Hoppas på många ideér och tankar kring hur jag kan göra. Främst med den lilla rektanguklära rabatten då det är den jag tänkte börja med. Och kom ihåg en bild säger mer än 1000 ord!
Hoppas att jag kan få hjälp av all expertis och kunskap som finns här på forumet, med lite tips och ideér.
MVH/Jens