Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vintervamt i växthuset. Dyrt?
          uno
          Inlägg 24-08-2008, 01:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

2002 var första odlingsåret i mitt Heliosväxthus på ca 16 m2 helglasat. Under åren har jag haft mycken glädja av husets möjligheter under odlingssäsong.

Nu funderar jag på att isolera huset med bubbelplast. Inte bara fubderat jag har beställt plasten med tanke på att hålla en så där 5-8 grader under vintern.

Min tanke är att med plasten isolera hela taket, göra ett arrangemang så att vädringsfönstren kan öppnas och låta plasten sitta uppe permanent. (Ångarar att jag inte köpte isolertakskivor.)

Sidorna klär jag med plasten och gör ett försänkt tak genom att låta plasten vila på linor som jag spänner mellan gavlarna 2 meter från golv.

Problem kan bli att få det bra tätt vid skjutdörrarna. Jag skall ju kunna använda dörrarna hela vintern.

I taket hänger jag en 400w högtrycksnatriumlampa.

Det skall bli väldigt spännande att se vad jag kan odla i huset. Kryddor, kanske sallad vad mer??

Nu till den stora frågan som någon av er kanske har ett svar på.

Om jag har lampan tänd 12 timmar/dygn samt en värmefläkt typ Willab Tropik 1000/2000w
          håller 5-8 grader. Vad kan antalet KVh komma upp till? Bor i zon 3 och huset står ganska vindskyddat.

--------------------
          unozon1-2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon