Eftersom jag är i planteringstagen blir jag fnoskig på alla de mer eller mindre fantasirika beskrivningar som jag hittar i litteraturen på den jord som min växt kommer att trivas bäst i.
Om man sen ger sig ut i affärer för att införskaffa färdig jord eller material till att blanda själv blir man ju inte mycket klokare. För ungefär så här brukar utbudet på jordfronten se ut:
Planteringsjord Kogödsel Barkmull Toppdress Rhododendronjord Rosjord Barrväxtjord Naturlig torv (vad är motsatsen?) Gödslad och kalkad torv
I litteraturen finner jag beskrivning på jord som:
Skogsjord Lätt lerjord Näringsrik varm jord Inte alltför lätt jord Något sandig jord Helst något kalkhaltig jord Något torrare jord Djup, god, kalkrik jord Trivs i de flesta jordar som inte är torra Torrare jord Fuktigare jord Fuktigare mark Inte för fuktig jord Inte extrem jord Näringsrik, fuktig jord Bättre jord med tillräcklig fuktighet Väl dränerad jord God jord Tämligen djup jord Inte för torr jord Sämre och torrare jord Humusrik jord Fuktig jord Kraftig jord Mager jord som inte är för torr Mullrik jord Inte för torr, kalkfri jord God, porös, inte för torr jord Humusrik, kalkhaltig och näringsrik fuktihetshållande lättlera Torvjord Neutral jord Basisk jord Lätt sur jord Svagt sur jord Styv jord Alkaliskt jord Relativt kalkfri, näringsrik och relativt fuktig jord Bra lerjord Lerhaltig, styv och lerhaltig jrod Varm, torr jord Välgödslad jord Fullt dränerad jord Jord med naturlig gödsel eller torv Mullrik sandjord Humushaltig lättlera
Ja, så här skulle jag kunna hålla på. Och det här ställs man inför ständigt. Varje gång man vill plantera nått nytt och läser på vilka villkor växen vill ha så blir - åtminstone jag - lika förvirrad.
Varför ska det vara så svårt?
--------------------
Eva i zon I
|