Försöker mig på en liten efterlysning, en vild chansning men man vet aldrig..
Jag letar efter en äppelsort som växte på en ödetomt i Bromsten/Duvbo när jag var barn-tonåring, alltså för en sisådär 25 år sen. Jag tror inte att trädet finns kvar, tomten styckades senare av och bebyggdes med 2 nya hus.
Äpplena var mycket stora med vad jag minns gult/grönt ganska tunt skal. Jag var tonåring och gick i högstadiet när jag sist åt dessa gudomligt goda äpplen så minnet av storleken är inte ett barns intryck, de var verkligen extra stora. Har aldrig sett ett större äpple, och det var år efter år, inte bara enstaka stora äpplen. Formen minns jag inte riktigt men de var mer 'runda och bulliga', inte avlånga.
När äpplena var som godast sprutade saften när man bet en tugga och det var otroligt saftigt och gott. Äpplena var nog lite känsligt för stötar för fallfrukten hade ofta en brun stötskada och när man åt fallfrukten smakade det ibland lite 'smörigt'. Jag kommer inte ihåg om frukten blev mjölig med ålder men jag tror inte det.
Trädet var nog gammalt och var ganska högt med långa kala stammar nertill, frukten satt högt upp. Jag minns frukten som frisk, inget skorv, kanske en och annan fruktmask på sin höjd.
Nu undrar jag, finns detta äpple kvar? Vet någon vad sorten kan tänkas heta?
Helene
|