Nu behöver jag er hjälp 

igen denna gång är det Växthus  

Måste börja planera nu så jag kan börja skaffa matrial, och kanske börja bygga i slutet av mars då det börjar bli lite varmare ute...
Då jag har en radhusplätt på "bara" 7 x 7 meter, tänkte jag bygga ett hörnväxthus i trä.  
Tanken är att det ska vara två väggar kläda med panel och isolering, taket får bli med plank och takpapp.
"framsidan" i helglas.
Gjorde en liten bild i paint så ni skulle förstå hur jag menar...
 Paint_v_xthus_h_rnmodell.JPG
 Paint_v_xthus_h_rnmodell.JPG ( 63.96k )
Antal nedladdningar: 69Min stora fråga är då hur ska jag få bra ventilation. "vanliga" växthus har ju öppningar i taket, men eftersom jag ska bygga med "riktigt" tak undrar jag om det räcker med vädringsluckor på sidorna, tänkte sätta på aoutomatikska öppningsarmar.
När jag var på Willagarden sa växthuskillen åt mig att det var väldigt viktigt att det är helt tätt runt fönster väggar och tak??? i ett vanligt växthus, men ventilationen då?? räker det med luckor som öppnar och stänger sig automatiskt.
Jag väljer att bygga med två väggar, för att.. på ena sidan är min mårbärshäck 2 meter hög, åt andra hållet kommer grannens tomt. Han har godkänt bygget  - Bygg hur du vill sa han.

Öppningen/dörren på framsidan kommer i sydöst, solen kommer ligga på från morgon till ca kl 18, har inget som skuggar på hela dan!! så det kommer bli varmt!! kommer förstås sätta upp skuggväv...
Hjälp... vad kan vara bra att tänka på