Full version: Hörn växthus...
blomkronan
Nu behöver jag er hjälp smile.gif igen denna gång är det Växthus yahoo.gif Måste börja planera nu så jag kan börja skaffa matrial, och kanske börja bygga i slutet av mars då det börjar bli lite varmare ute...

Då jag har en radhusplätt på "bara" 7 x 7 meter, tänkte jag bygga ett hörnväxthus i trä.

Tanken är att det ska vara två väggar kläda med panel och isolering, taket får bli med plank och takpapp.
"framsidan" i helglas.

Gjorde en liten bild i paint så ni skulle förstå hur jag menar...
[attachment=30673:Paint_v_...rnmodell.JPG]

Min stora fråga är då hur ska jag få bra ventilation. "vanliga" växthus har ju öppningar i taket, men eftersom jag ska bygga med "riktigt" tak undrar jag om det räcker med vädringsluckor på sidorna, tänkte sätta på aoutomatikska öppningsarmar.

När jag var på Willagarden sa växthuskillen åt mig att det var väldigt viktigt att det är helt tätt runt fönster väggar och tak??? i ett vanligt växthus, men ventilationen då?? räker det med luckor som öppnar och stänger sig automatiskt.

Jag väljer att bygga med två väggar, för att.. på ena sidan är min mårbärshäck 2 meter hög, åt andra hållet kommer grannens tomt. Han har godkänt bygget - Bygg hur du vill sa han.smile.gif

Öppningen/dörren på framsidan kommer i sydöst, solen kommer ligga på från morgon till ca kl 18, har inget som skuggar på hela dan!! så det kommer bli varmt!! kommer förstås sätta upp skuggväv...

Hjälp... vad kan vara bra att tänka på smile.gif
Sussie F-Flower
Nämen va tjusigt!!! Har du gjort själv...?
Ska växthuset isoleras mot minusgrader? Ska du alltså ha växter däri på vintern?
Platinum
När jag byggde mitt kallväxthus, så byggde jag det efter principen trä behöver ventilation för att andas och denna idé fångade jag upp från en lada som står kvar på en grannåker sen typ 80 år tillbaka. Jag har sett till att det är småsmå springor mellan brälapparna, för plasttaket utan luckor och de oöppningsbara fönstren gör att temperaturen där i växthuset är en hel del varmare än den utanför. Ännu har jag då inte sett tecken till kondens på rutorna fast det är en bastu sommartid. Det bygget kan du läsa mer om här http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=sommarprojekt

Denna lösning fungerar dock inte för dig om du tänkt dig isolera och ha frostvakt. Vädringsluckor eller någon form av ventil med fläkt kan ju vara en idé kanske.

Örtagården
Hejsan!
Vad roligt att du ska bygga växthus smile.gif Jag tycker idén verkar jätte bra, smart! Nu har jag inte så mycket tips att komma med eftersom vi oxå väntar på våren för att kunna sätta upp vårat som bara ligger och väntar nedpackat. Men visst skall det bli skoj att få sätta igång!

Lycka till smile.gif
blomkronan
Just det... vinterförvaringen av växerna får flytta in i växthuset på vintern, så jag kan ha mitt förråd till allt annat... gräsklipparen och allt annat fick inte plats i år giggle.gif allt stå ute på verandan med tak.

smile.gif/Mari

Glömde nämna att jag ska skaffa en sådan fläkt dom har på Willagarden som kan värma och kyla automatiskt via termastat.
Sussie F-Flower
Ok. men då måste du väl göra ett isolerat golv också, eller? Hade du kanske skrivit det...?
Så att inte värmen går ut via backen på vintern...? dunno.gif

Det jag skulle tycka var viktigt (förutom att det är rakt och ett bra underarbete, så att det inte skjuter och spricker i rutorna efter något år..) är att ha många eluttag samt att det är lätt att hålla rent. yes.gif Lite hyllor uppe i taket där du kan ha lite förvaring för käppar och dyl.

Ang ventilation så är väl det också viktigt. Att kunna glänta på dörren är väl ett alternativ men jag tror också att en lucka på baksidan skulle vara bra, så att luften kan strömma igenom.
Har för mig att jag läste i någon tråd i somras att en ingångslucka och två utgångsluckor var bättre/bäst. Lite osäker men du hinner nog att få många svar innan det är dags... flirting.gif

JAG VILL OCKSÅ HA....!!!! -cry-.gif
blomkronan
CITAT (Platinum @ 11-02-2009, 21:53) *
Ännu har jag då inte sett tecken till kondens på rutorna fast det är en bastu sommartid. Det bygget kan du läsa mer om här http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=sommarprojekt

Den tråden läste jag i höstas... giggle.gif DU och ditt projekt orsakade ett stort hål i min trädgård på 2,2 x 1,3,
En kväll då jag hade läst i din tråd gick jag ut med spaden kl 22 och grävde till kl 03!!! Man måste passa på medans Inspirationen fanns a0a.gif
[attachment=30686:DSC00840.JPG]
Här är hålet... Förra året fanns det andra planer för min radhus-baksida därför detta lilla växthus!!
Nu blir det ingen badtunna naughty.gif ....det får bli ett hörnväxthus istället smile.gif
Platinum
CITAT (blomkronan @ 11-02-2009, 22:30) *
Den tråden läste jag i höstas... giggle.gif DU och ditt projekt orsakade ett stort hål i min trädgård på 2,2 x 1,3,
En kväll då jag hade läst i din tråd gick jag ut med spaden kl 22 och grävde till kl 03!!! Man måste passa på medans Inspirationen fanns a0a.gif
[attachment=30686:DSC00840.JPG]
Här är hålet... Förra året fanns det andra planer för min radhus-baksida därför detta lilla växthus!!
Nu blir det ingen badtunna naughty.gif ....det får bli ett hörnväxthus istället smile.gif

giggle.gif

Jag önskar dig lycka till med byggande och lösande av det praktiska med ventilering smile.gif
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-02-2009, 22:16) *
Ok. men då måste du väl göra ett isolerat golv också, eller? Hade du kanske skrivit det...?
Så att inte värmen går ut via backen på vintern...? dunno.gif

Det jag skulle tycka var viktigt (förutom att det är rakt och ett bra underarbete, så att det inte skjuter och spricker i rutorna efter något år..) är att ha många eluttag samt att det är lätt att hålla rent. yes.gif Lite hyllor uppe i taket där du kan ha lite förvaring för käppar och dyl.

Ang ventilation så är väl det också viktigt. Att kunna glänta på dörren är väl ett alternativ men jag tror också att en lucka på baksidan skulle vara bra, så att luften kan strömma igenom.
Har för mig att jag läste i någon tråd i somras att en ingångslucka och två utgångsluckor var bättre/bäst. Lite osäker men du hinner nog att få många svar innan det är dags... flirting.gif

JAG VILL OCKSÅ HA....!!!! -cry-.gif

När jag grävde mitt första hål... upptäckte jag att det ligger ett berg under på ca 50 cm djup. Jag tänkte gjuta pålar ner till berget att ställa ett isolerat golv på, det blir inga såbäddar i vinter har jag tänkt om... det blir förmycke jord att byta ut varje år då... jag kommer så i 20 litershinkar...

Lucka på baksidan för ventilation... det kan ju gå smile.gif men hur vet luften åt vilket hål den ska gå... ???
Jag kan sätta upp skyltar UTGÅNG och INGÅNG rotfl.gif rotfl.gif

En idea.gif till... kan det vara så att ventilationsluckorna sitter i taket bara för att sniglar och tvestjärtar inte ska komma in g.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 11-02-2009, 22:48) *
När jag grävde mitt första hål... upptäckte jag att det ligger ett berg under på ca 50 cm djup. Jag tänkte gjuta pålar ner till berget att ställa ett isolerat golv på, det blir inga såbäddar i vinter har jag tänkt om... det blir förmycke jord att byta ut varje år då... jag kommer så i 20 litershinkar...

Lucka på baksidan för ventilation... det kan ju gå smile.gif men hur vet luften åt vilket hål den ska gå... ???
Jag kan sätta upp skyltar UTGÅNG och INGÅNG rotfl.gif rotfl.gif

En idea.gif till... kan det vara så att ventilationsluckorna sitter i taket bara för att sniglar och tvestjärtar inte ska komma in g.gif

Haha, du är lika tokig som mig, fast på ett annat sätt... Jag begrep ju inte hur timern kunde funka... Tänkte att väggkontakten kan väl inte veta hur mycket klockan är...??? giggle.gif slap.gif
Fattade nada!! rotfl.gif

Att ventilationsluckorna ska sitta högt är för att värmen stiger uppåt. Marken svalkar.
Luften cirkulerar runt runt av sig själv (tror jag) så jag gissar att man ska tänka att luften kommer vanligast in där det är som mest öppet och "trycks" ut där det är som mest lä.

Nu har jag fått mig ett gott kvälls-skratt också! Tack Mari! rotfl.gif
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-02-2009, 23:26) *
Haha, du är lika tokig som mig, fast på ett annat sätt... Jag begrep ju inte hur timern kunde funka... Tänkte att väggkontakten kan väl inte veta hur mycket klockan är...??? giggle.gif slap.gif
Fattade nada!! rotfl.gif

rotfl.gif rotfl.gif TACK SJÄLV

Tvestjärtar slap.gif... så klart värmen stiger rolleyes.gif Ventilations öppning ovan för dörrarna på "framsidan" med skylten UTGÅNG tummenupp.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 11-02-2009, 23:36) *
rotfl.gif rotfl.gif TACK SJÄLV

Tvestjärtar slap.gif ... så klart värmen stiger rolleyes.gif Ventilations öppning ovan för dörrarna på "framsidan" med skylten UTGÅNG tummenupp.gif

rotfl.gif bravo.gif Jaaa! Det blir nog bra det!
MariaS
Bästa ventilationen är förhållandet en in två ut. Det går givetvis att utforma öppningsbara luckor som öppnar sig som ett V uppåt/utåt.

Kylan i marken sprider sig inte nämnvärt i sidled. Så en enkel mur av Lecasten med lite frigolit på utsidan räcker långt för att det ska vara frostfritt inne i växthuset. (Själv har jag 7cm leca och 5cm frigolit och frostfritt.) Djupet bör dock vara minst 50cm, för att inte få eftertjäle på försommaren.

Jag isolerar med dubbel bubbelplast. Man får då en luftspalt mellan lagren som ger ytterligare isolering. Billig energikostnad. En dag när solen skiner, stiger då temperaturen till runt +20 grader. Först fram på småtimmarna har temperaturen sjunkit så mycke att termostaten måste gå igång, när det är -15 grader ute.

Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 12-02-2009, 10:20) *
.... Så en enkel mur av Lecasten med lite frigolit på utsidan räcker långt för att det ska vara frostfritt inne i växthuset. (Själv har jag 7cm leca och 5cm frigolit och frostfritt.) Djupet bör dock vara minst 50cm, för att inte få eftertjäle på försommaren. Hur blir det för dig då, Maria, måste du gå "ner" in i växthuset då? Har du leca+frigolit över hela golvytan eller bara runtom? Nyfiken, för jag tänkte väl också så småningom få till ett växthus, igen...

Jag isolerar med dubbel bubbelplast. Man får då en luftspalt mellan lagren som ger ytterligare isolering. Billig energikostnad. En dag när solen skiner, stiger då temperaturen till runt +20 grader. -Waow!!! Först fram på småtimmarna har temperaturen sjunkit så mycke att termostaten måste gå igång, när det är -15 grader ute. Fantastiskt!!!
MariaS
Vi grävde ett hål på 1 meters djup, där vi göt en klack. På klacken murade vi sen upp lecastenen. Innan vi återfyllde utvändigt, placerade vi frigoliten mot muren och fyllde. Inuti växthuset, gjorde jag sen en låda med grus, där jag ville ha en gång. REsten fylldes med den jord som grävts ur. I denna jorden odlar jag nu.

Jag gräver aldrig ur den jorden, utan vänder istället ner det material som jag gröngödslat med under sommaren och tillför ibland lite algomin eller liknande till jorden.

Det går att kolla i mitt album om växthuset, hur vi gjorde.
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 12-02-2009, 14:22) *
Det går att kolla i mitt album om växthuset, hur vi gjorde.

Tack, det ska jag göra! tummenupp.gif
Mu i myllan
Hej hopp,

En stillsam fråga: Varför ska du inte ha plast eller glastak?
Tror du missar ljusinsläpp. De dagar solen inte skiner vill ju växterna ha så mycket ljus det bara går. Vårt uterum i syd/väst-läge med 2 hela väggar kan kännas lite mörkt inne i hörnet trots att det är ett kanaltak på. Tror du borde satsa på kanalplast i taket.
MariaS
CITAT (Mu i myllan @ 18-02-2009, 15:56) *
Hej hopp,

Tror du missar ljusinsläpp. De dagar solen inte skiner vill ju växterna ha så mycket ljus det bara går. Vårt uterum i syd/väst-läge med 2 hela väggar kan kännas lite mörkt inne i hörnet trots att det är ett kanaltak på. Tror du borde satsa på kanalplast i taket.

Fördelen med att inte ha genomsläppligt tak, är ju att man slipper skugga. Ljust blir det ändå i söderläge och många gånger för varmt också.

Om man dessutom målar insidan på taket matt vit, så får man ett mycket bra ljus.
Sussie F-Flower
Hur går det med "planerna"?

edit:stavfel
blomkronan
CITAT
Hej Mu i myllan
Jo varför jag inte väljer plast eller glas är dels av ekonomiska skäl, det är mycket enklare att bygga i trä och det blir nog snyggast oxå... smile.gif och som jag sagt... ska ha det för vinterförvaring. + det blir hållbarast med trä... vi har en liten fotbollsplan brevid!! det kommer fotbollar flygandes ibland crying.gif men dom fastnar oftast i mårbärsbusken smile.gif. Ljuset kommer bli tillräckligt... taket får en riktning så att en stor ek ändå kommer skugga från det hållet.

Så för min del är det bäst att göra så...

CITAT (MariaS @ 18-02-2009, 15:59) *

Fördelen med att inte ha genomsläppligt tak, är ju att man slipper skugga. Ljust blir det ändå i söderläge och många gånger för varmt också.

Om man dessutom målar insidan på taket matt vit, så får man ett mycket bra ljus.

Tack för tipset Maria, måla taket med matt vit, det var en bra idé, kan ju vara bra dom dagar solen skinner lite smile.gif
Det kan nog bli matt vitt på väggarna oxå.

Nu har jag tagit reda på lite om hur luften hittar rätt!! smile.gif inluften (ingången) får man med hjälp av en fläkt, och utgången letar sig luften till själv smile.gif

Mina funderingar går till att sätta en takfläktventil... det var bara priset som satte krokben! hitta några som låg på 1000:- till 1500:- sad.gif men det måste gå att hitta billigare. Utluft-ventiler finns med kallras-skydd, dom var inte dyra däremot runt en hundring var. Sedan behövs det förstås riktiga luckor med auto-armar som stänger och öppnar när det är extra varmt.

Har varit på willab igen naughty.gif eftersom jag inte behöver ett "helt" växthus fråga jag dom om man bara kunde köpa en framsida, och det gick bra... jag ska lämna in mina ritnigar till dom så bygger dom i hop en framsida åt mig smile.gif Frågan är bara VAD det kan kosta ohmy.gif Vi får se...
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 20-02-2009, 20:44) *
Nu har jag tagit reda på lite om hur luften hittar rätt!! smile.gif inluften (ingången) får man med hjälp av en fläkt, och utgången letar sig luften till själv smile.gif

Mina funderingar går till att sätta en takfläktventil... det var bara priset som satte krokben! hitta några som låg på 1000:- till 1500:- sad.gif men det måste gå att hitta billigare. Utluft-ventiler finns med kallras-skydd, dom var inte dyra däremot runt en hundring var. Sedan behövs det förstås riktiga luckor med auto-armar som stänger och öppnar när det är extra varmt.

Har varit på willab igen naughty.gif eftersom jag inte behöver ett "helt" växthus fråga jag dom om man bara kunde köpa en framsida, och det gick bra... jag ska lämna in mina ritnigar till dom så bygger dom i hop en framsida åt mig smile.gif Frågan är bara VAD det kan kosta ohmy.gif Vi får se...

Bara en fundering: OM man vänder på det hela... och tänker att man skulle ha en enkel och bra PAX-fläkt för utgående luft, (600:-) skulle inte den ingående luften då vara tvingad att ta sig in via den andra ventilationsluckan som är "ingången"...?
Jo. banne mig, det skulle den! -Precis som i ett badrum!!!

Ojoj! Ska Willab sätta ihop hur du ska bygga? crying.gif Då blir det kostsamt, misstänker jag. Borträknat från grunden och ventilationsluckor (arbetet gör ni väl själva...?) så borde materialkostnaden inte bli högre än 2-3000kr.Inkl trä och glas.

edit: eller ska det vara isoler-glas?
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2009, 20:04) *
Hur går det med "planerna"?

blink.gif Ena dagen tänker jag på att bygga "golv" andra dan vill jag gräva ur lite så jag kan få takhöjd inne i växthuset. Vill ju inte bygga för högt då det kan sticka i ögonen på folk då dom går förbi på gångvägen.
Jag har ringt till byggnadsnämden och pratat med dom...
Byggreglerna säger ju att man får inte bygga närmare än 4 meter från tomtgräns!!! g.gif Var ska jag då ställa mitt växthus då det är 7 meter mellan tomtgränserna confused.gif Gubben på byggnadsnämden sa att jag fick bygga om det symitrerar med omgivningen... och inte sticker UT förmycket...

Så fort det börjar bli mildare ute ska jag börja med det jag kan börja med:) Jag kan ju bygga i hop stommen, innan grunden. Den kan man ju lyfta på plats sen när grunden är lagd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon