Jag har gått ett par varv i trädgården för att se hur rosorna mår, vilka som är friska och vilka som är sjuka. Nu har jag skrivit en lista som jag tänkte dela med mig av, och så kan ni gärna lägga in hur det har gått för era rosor i år.
Friska (utan minsta prick): Amaretto (dock nerklippt efter barkfläcksjuka i våras) New Dawn Mortimer Sackler Bantry Bay Souvenir de la Malmaison Mme Isaac Pereire Constance Spry Jasmina James Galway Penny Lane Leonardo da Vinci Souvenir de Philemon Cochet Alchymist Wasagaming Zéphirine Drouhin Crown Princess Margareta Lady Sylvia Climbing Mme Alfred Carrière Albertine Nina Weibull
Mycket lätt angripna: Baron JB Gonella (svartfläcksjuka?) Königin von Dänemark (rost) White Jacques Cartier (svartfläcksjuka) Ghislaine de Féligonde (ser lite skabbig ut, vet ej varför) Goldbusch (svartfläcksjuka) Mary Rose (svartfläcksjuka) Valencia (vet ej vad prickarna är för något)
Lätt angripna: White Grootendorst (ser lite skabbig ut, vet ej av vad) Burgundy Iceberg (svartfläcksjuka) Felicia (svartfläcksjuka) Nahéma (kanske svartfläcksjuka?) A Shropshire Lad (svartfläcksjuka)
Medelsvårt angripna: Jacqueline du Pré (svartfläcksjuka) Geoff Hamilton (svartfläcksjuka) Aloha (Boerner) (svartfläcksjuka)
Riktigt svårt angripna (i princip nakna): Mrs John Laing (svartfläcksjuka) Summer Song (svartfläcksjuka) Paul Bocuse (svartfläcksjuka) Swan Lake (svartfläcksjuka)
Detta var första året med de flesta av rosorna och vissa har överraskat positivt, andra negativt och en del inte alls (jag är exempelvis inte så överraskad av att Mrs John Laing är naken). Att Paul Bocuse skulle bli fullständigt avskalad hade jag inte trott, och inte Swan Lake heller. Det står i LÅG att Swan Lake endast får lätta angrepp, så jag börjar till och med undra om jag har fått rätt ros. Blommorna såg inte riktigt ut som på bilden, men det kan vara en fråga om ålder.
Redigerat av Thé: 11-08-2009, 13:16
--------------------
Skåne, zon 1
|