Hej i stugan
Bakgrunden är denna:
Jag och min "dam" flyttade ihop för några år sen och förutom djävliga ungar från båda sidor (inte så farligt. he-he) så följde även en katt ("cat from hell" som en del sagt) med på köpet. Katten präglad på damen enbart men ibland kunde han visa ödmukhet även mot mig även om han kunde vara en "pain in the ass" ofta och riva/bita mig och andra. Trots detta så kan man inte låta bli att älska ett djur och igår var vi tvungna att avliva honom. Vetrinären som vi träffat tidigare med andra åkommor tyckte också det var bäst så. Han var ju trots allt runt 16 år.
Den här kissen är mycket saknad nu och jag undrar vad ni tycker om att skaffa en ny där jag också är delaktig i valet av katt. Jag älskar djur och skulle kunna tänka mig en ny kisse redan idag men kanske damen som haft förra katten behöver tid på sig? Undrar lite med om någon har erfarenhet när det är lämpligast ta hand om en katt när det gäller årstid. Vi bor i ett hus nära skogen och tycker att en katt ska få ströva lite fritt inom vissa begränsningar. Jag tror att det kan vara lämpligt redan idag skaffa en ny katt så den får veta/vänja med att den kan få gå ut innan huset stängs av pga kylan och katten måste stanna inomhus. Eller har jag fel? Kanske bättre vänta tills i vinter och ge katten möjlighet kunna gå ut på våren och kissen blir jätteglad?
Tja, hoppas ni fattar lite dilemmat och ser fram emot svar från er som har erfarenhet av detta. Precis städat bort allt vad förra katten hade här hemma såsom låda/matskålar etc. och det var inte roligt.
Fridens 3 liljor
/PeterDeleter
|