Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behöver tips på klätterros, för ett berg, - med ganska kass jord (naturtomt)
          EKLO
          Inlägg 08-09-2009, 19:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag har fått en idé som jag inte vet hur bra den går att förverkliga, men i alla fall: Hade tänkt plantera en klängros vid basen av ett ganska brant men inte så väldigt högt berg i söderläge (bitvis skuggat av träd, men inte mkt). Berget, som delvis går i dagen, står på min naturtomt (zon 1-2) och därför är den befintliga jorden rätt kass (inte så djup, och rätt mkt rötter och sten). Men en grop ska jag ju kunna gräva ur, och fåt till bättre jord i den.

Nu till min ros-idé: Jag skulle vilja ha en klätterros som inte nödvändigtvis blir så kompakt i växtsättet, bilden jag ser framför mig är att berget emellanåt ska synas mellan grenarna. Jag skulle också vilja att själva rosorna var ganska stora, och att de gärna växte lite "en och en" istället för i täta klasar. Och så skulle jag vilja att den blommade lä'nge, från juli och framåt.

Färgen - (om man alls kan välja?) - gärna ljus (vit eller vitaktig) eller kanske rent gul (men inte åt aprikoshållet).

Är idén alls möjlig, vad tror ni rosmänniskor?

tacksam för tips och råd

Redigerat av EKLO: 08-09-2009, 19:53

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 06:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon