Hej alla Jag är ny här som användare men jag har läst mycket på sajten. Den är ju jättebra!
Det är ju så att det finns olika grundstammar för äppelträd A2 och olika svagväxande. Jag har nu försökt att få tag i ett vinteräpple på en svagväxande stam. Jag har hittat Aroma, Filippa, IngridMarie, Signe Tillich, Åkerö, CoxOrange på B9. Av dessa kan jag möjligtvis tänka mig Aroma, men samtidigt jag igentligen vill ha Maglemer.
Jag har läst mig till att en B9 bir 3m i diameter och en A2 blir 8-10m i diameter, mer beroende på grundstam än sort (?) Där jag vill ha äppelträdet är det ca dryga 4m till huset. Huset står i väst, i norr, syd och öst är det helt fritt ("stup"). Det gör inget om trädet blir högt, som jag läste på annan tråd "man vill ju kunna klippa gräset under". Jag vill inte spaljera upp äppelträdet på denna plats.
Fråga: Hur stort blir en Maglemer som ju är svagväxande på en A2? Kan jag sätta Maglemer på A2 och bli ett snille på att beskära om 10år? Maglemer kanske inte behöver beskäras så mycket eftersom den är svagväxande? De jag har pratat med på trädgårdsbutikerna säger att man alltid kan beskära in ett äppelträd? Kan jag sätta stammen lite snett från huset så trädet utvecklar sig från huset?
|