Är det försent att flytta hallonbuskar?
Jag har fått ta över en till odlingslott och är därmed uppe i hela 120m2. På den nya lotten står det utspritt minst 10st hallonbuskar (det har tidigare funnits ett antal rader med glest planerade hallonbuskar). Om jag ska kunna odla något på resten av lotten måste dessa utspridda buskar flyttas. Jag tänkte sätta dem tillsammans i en hallonhäck i ena sidan av lotten.
Frågan är: När är det lämpligast att flytta dem? Är det bäst nu när de gått och lagt sig för vintern? eller när de precis har vaknat efter vintern? Här i Uppsala har frosten kommit sedan ett par veckor, allt frostkänsligt har dött och hallonen verkar ha gått och lagt sig för vintern, men marken är fortfarande grävbar om än mycket tung och kladdig (lera).
Jag funderade så här: Flytta på våren då de börjat skjuta nya skott kanske riskerar att förstöra det årets tillväxt och kanske även påverka skörden under sommaren.
Flytta nu innebär ju att man antagligen kommer att förstöra en hel del av de fina rötterna, och de kommer kanske inte att hinna komplettera rotsystemet så här sent. Med risk att de mår dåligt under vintern och blir fördröjda med skjutandet av skott på våren, eller att de kommer att ge väldigt lite bär nästa år.
Överleva kommer de ju att göra i vilket fall, men jag vill ju optimera skörden av bär, fast jag måste flytta buskarna.
Vad tror ni? Vilket är bäst? Flytta nu eller i vår?
|