Förmodligen har ämnet diskuterats tidigare, men sökfunktionen funkar inte hos mig för tillfället. Och otålig som jag kan vara...
Det är snart dags att klyva ved, vi klyver (med yxa) i alla fall 12-16 kubik (välpackade kubbar, inte hög) varje år, något år har det blivit mer, och vi gör det (oftast) med glädje. Snö som ligger orörd, några minus; jag och veden; jag och allt eller inget. Och det är lättare att klyva om det är kallt, ja bokstavligt menat. I alla fall,
1. Hur staplar och förvarar ni ved?
2. Hur länge låter ni veden torka?
2. Bara björk?
Den som ställer frågan, måste svara först:
1. Vi staplar med barken neråt, med typ en decimeter mellan staplarna i vedskjulet. Vi har ett lapptäcke (som vi byggt ut av spill) till vedskjul (ser inte klokt ut). Glesa väggar. Vi staplar på lastpallar. Rymmer kanske åtta kubik (kan inte stapla för högt, för då rasar det). Resten staplar vi på lastpallar mellan träd. Måttligt blåsigt. Opraktiskt när vi ska hämta (rätt långt från boningshuset, skottkärra i snö, måste skotta, otympligt ändå) och snön "kommer åt".
2. Vi klyver veden februari-mars och använder den som regel hösten-vintern samma år. Har en känsla av att den borde torka längre, för att få ut optimal värme. Något år gjorde vi det, och jag tyckte det gjorde skillnad.
3. Björk tycker jag värmer bäst, kanske är det inbillning. Fura sprakar mysigt i brasan (Gudrun gav oss en ordentlig tall). Vi använder endel asp också. Aspen kan, som jag ser det, vara bra för att hålla igång elden. Vår leverantör påstår att asp värmer lika bra som björk, jag hävdar bestämt att den inte gör det.
Veden värmer, flera gånger. Skogshuggaren. Oss där vi står på vedbacken; när vi klyver och staplar. Och i kaminen. Kanske hade frågan platsat bättre i forumet Allmänt/Småprat, men jag är rädd för att (ingen värdering) lektrådar tar över.
Redigerat av smuleborg: 22-12-2009, 21:15