På min mark finns en kulle, invid trädgården, som jag vill göra iordning för barnen att ha som naturlekplats. Mitt på kullen finns en damm, ca 5x8 meter eller något större än så. Dammen finns i berget och har "alltid" funnits där. En äldre dam som var född på vår gård berättade att de hade trädgårdsmöbler där och ev. tror jag att det någon gång funnits fisk???? I vilket fall är det en del geggamoja i botten på dammen och den är ojämnt djup och det går att fastna i geggan. Det är farligt för barnen!
Jag vill säkra dammen så att den har en fast botten av sand och ett lagomt djup för att kunna ha dammen som plaskdamm och ev. med några guldfiskar i sommartid. Min tanke är att ta bort så mycket av materialet som går att få ur dammen, lägga vägmatta i dammen och en bit utanför och sedan fylla damm och dammens ytterområde med fin sand, sådan som i dagis sandådor heter "baka-kaka-sand". Jag har massor av vägmatta hemma som jag köpt billigt från ett vägbygge så jag tänkte använda sådan istället för dammplast. Det borde väl fungera med tanke på att dammen är av berg och inte grävd i jord? Skulle det kunna fungera? Blir vattnet läskigt om man inte har möjlighet att ha filter eller pump? Hur djupt vatten behöver jag ha om jag har guldfiskar i dammen sommartid?
|