Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Går dessa rosor att rädda?, Rosor drabbade av svartfläcksjuka, går de att rädda?
          Silversara
          Inlägg 27-04-2010, 16:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 25 824

Förra sommaren, i augusti, började alla blad på rosorna bli svartfläckiga. Gissade då på att de drabbats av svartfläcksjukan. Inte mycket att göra åt tänkte jag mer än att plocka bort några av de dåliga bladen.

Nu är det snart dags att beskära rosorna och de ser inte alltför muntra ut. Buskarna är alldeles svarta (och bruna) och ser inte ut att må så bra. Jag är helt okunnig på området och kanske är det helt enkelt så att de ska se ut så här och att de inte hunnit "komma igång" än. Men det ser oroväckande illa ut och det finns vissa gröna inslag på vissa av buskarna vilket stärker min oro för att något inte står rätt till. Vissa av buskarna är helt kolsvart från topp till tå medan andra är lite brunare och ibland också gröna.

Fråga: Har läst lite här på forumet att man ska beskära och bespruta och gödsla med ny jord osv. Min fråga är då; går dessa att rädda och hur ska jag gå till väga?

Vi pratar en enormt stor rosenrabatt. Bor i Stockholm.

Bifogar några bilder på eländet.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  div_grenar.jpg ( 255.26k ) Antal nedladdningar: 116
          Bifogad fil  helbild_2.jpg ( 175.37k ) Antal nedladdningar: 119
          Bifogad fil  gren_med_lite_gr_nt_p_.jpg ( 208.9k ) Antal nedladdningar: 92
          Bifogad fil  n_rbild.jpg ( 106.4k ) Antal nedladdningar: 75

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 01:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon