God fortsättning på det nya året alla trädgårdsentusiaster!
Så här i mörka och dystra Januari drömmer jag om att anlägga en ny rabatt i vår trädgård som är tänkt att få den vita färgen som tema. Amatör som jag är behöver jag mängder av tips på växter etc, men låt mig först få beskriva rabatten, som jag tänkt mig den i varje fall: Storleken blir ca 1m x 5-6m (ingen stor rabatt) i rak linje och läget är på förmiddagen fram till ca kl.13 helt i skugga, och resten av dagen full sol. Tyvärr kommer den att hamna bara en liten bit, ca 1-2m, från grannens höga och ca 20 år gamla tallhäck!! Dessutom "hänger" tallgrenarna ut en bit över min tänkta rabatt, men för grannsämjans skull vill jag inte kapa av för många grenar... Kanske inget vidare utgångsläge direkt.....men skam den som ger sig!! -Med tanke på tallhäcken och omgivande jord så är det kanske surjordsväxter som jag skall använda mig av? -Några bra tips på hur jag undviker att tallrötterna letar sig in i rabatten?Tänkt att rabattkanten skall vara av kapade trästolpar ca 30-40cm mer i jorden. -Växtförslag i vitt till Zon 2-3? Höjden på växterna är obegränsad. Ganska vindskyddat läge. -Trädgårdskonst?
Jag vore mycket tacksam för alla tänkbara tips Ni kan ge mig! Tack på förhand, Mvh Fem Myror.....
|