Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädkräfta, Har fått trädkräfta på unga äppelträd...
          dalascrap
          Inlägg 17-06-2010, 15:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 31 237

Har fått Fruktträdkräfta eller vad det nu heter på två unga äppelträd. det ena är rejält angripet med angrepp på nästan varje gren. Det andra har bara ett angrepp men det sitter längst ner på stammen och är ungefär 15 x 5 cm stort. Problemet med det unga trädet är att det är planterat endast någon meter från huset och måste flyttas...
          Jag undrar nu, är det lönt att försöka flytta det lilla trädet som endast har ett angrepp. Har nog bestämt mig för att ta bort det andra då det är ganska rejält angripet.

Är tacksam för råd!

/ Katarzyna

Citera
          Bassam
          Inlägg 17-06-2010, 16:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Kräft och alla Svamsjukdom kommer med dåliga beskärning plus o väldränerad jord så man kan beskära dem för att öka luft o sol inom träd plus man ska byta jord, du kan flytta och försöka beskära plus du kan spreja med vatten som blandad med bekarbonat eller mjölk.

H: Bassam

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-06-2010, 20:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Strunta framför allt i Bassams råd. Cilla vet nog bäst men är träden unga är det tveksamt om det är någon idé att göra mer än att gräva upp dem och slänga dem. Kräfta går aldrig att bota men däremot kan träden leva länge med angrepp fast de blir sämre och sämre.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Kutas
          Inlägg 18-06-2010, 09:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 30 085

Suck,

Spruta mjölk på kräftangrippet träd, vissa ge sig aldrig. Suck, stön, vad tro ni komma näst ??
          Jag anta det ska vara åsnamjölk ?

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 18-06-2010, 09:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Håller med Gossen Ruda, men innan du planterar nya måste du ställa dig frågan hur de smittades, så att det inte sker igen !!!

Några aspekter att fundera över (kommer säkert bättre från Cilla, men innan dess håll till godo med mina)
          1. Har du träd sorter (det skriver du inget om) som drabbas lätt av kräfta
          (Gravensteiner, Cox Orange, TB, Janmes Grieve, Åkerö, Summered, Oranie, Ribston, Discovery, Ingrid-Marie?
          2. Beskär du med icke-desinfecerade verktyg, vid fel väder, vid fel årstid ?
          3. Finns det smittade träd i närheten ?
          4. Vad har du för jord, är den vattensjuk, tung, har den packats tät efter planteringen ?
          5. Har du fått smittade täd från plantskolan ?
          6. Har du träd som inte är 100% härdiga i din växzon ?

Ta bort de gamla träden en solig och torr sommardag och bränn dem, släng dem inte i komposten eller i trädgården. De smittar !!!

Citera
          Bassam
          Inlägg 18-06-2010, 12:36
          Länk hit: #6

Medlem

Hej

Svamp sjukdom är vanligt sjukdom som man kan bötas annars vi ska ta bort 80 procent av mina växter på grund av Svamp sjukdom, om annan lyckas inte det är inte mening att alla ska inte lyckas.
          Obs
          Nu makn kan inte följa vad sa pappa eller granne nästan varje dag kommer efter många försök på hög skolor nya försslag om hur man böter sjukdom, det är inte roligtt att kasta några tusen o arbete på lufte.
          ### varför vi använder mjölk för att (mjölk och bikarbonat) höja PH värde men Svampen tycker om låg PH.
          H:Bassam

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2010, 12:41
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Bassam @ 18-06-2010, 13:36) *
          Hej
          Svamp sjukdom är vanligt sjukdom som man kan bötas annars vi ska ta bort 80 procent av mina växter på grund av Svamp sjukdom, om annan lyckas inte det är inte mening att alla ska inte lyckas.
          Obs
          Nu makn kan inte följa vad sa pappa eller granne nästan varje dag kommer efter många försök på hög skolor nya försslag om hur man böter sjukdom, det är inte roligtt att kasta några tusen o arbete på lufte.
          ### varför vi använder mjölk för att (mjölk och bikarbonat) höja PH värde men Svampen tycker om låg PH.
          H:Bassam

Jag skulle nog säga att det är mycket svårt att bota ett långt gånget svampangrepp på ett träd. Själva svampkroppen kan man nog komma åt, men mycket av svampen finns inne i trädet och den kommer man inte åt genom att pensla på mjölk. Den bidar sin tid ett tag, och utvecklar sedan en ny kropp

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-06-2010, 00:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag håller med Gossen Ruda, Jan och Huggorm, som har rätt om kräftan. Den är systemisk, allt tyder på det hittills. Den praktiska erfarenheten hos oss som bevakat kräftans förlopp i många träd hittills är att ett äldre träd kan leva länge med den, och att kräftan kan bli mer eller mindre aktiv i en individ, och till och med bli passiv. Men den finns alltid i ett träd som fått första såret.

Jag skulle inte lägga någon energi på ett ungt, smittat träd. Ett äldre träd kan ge mängder av skönhet och frukt i många år, men ett ungt ger sällan någon glädje. Det utvecklar sällan sin krona till något som kan likna ett vackert äppelträd, men det tar platsen där ett friskt träd med framtid kan ställas, och det är en smitthärd till alla andra lövträd.

Jans inlägg med tips om hur du ska göra för att undvika mer kräftsmittade träd är bra. Berätta gärna hur du gör eller fråga mer om du vill ha tips på en mindre kräftsmittad trädgård!

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 20-06-2010, 00:54
          Länk hit: #9

Medlem

Hej

man kan göra någonting om man vill så:
          på vinter och Höst:
          1 beskära skadad delar och bränna dem.
          2 skrapa skada området och behandla den med T sprit.
          3 döda träd ta bort och bränna.
          4 när blad fälla på marken spreja på material som har Cu eller på vinter olja som blandad med material som in håller CU.
          på vår och sommar:
          1 skrapa skadad området till friska ved och måla den på T sprit.
          2 alla material som använda måste lägga i T Sprit. 3bekämpa insekter special som suga som lus.
          3 spreja träd före att öppna knopar på bekämpning material som innehåller Cu.

Obs
          Varför jag säger mjölk på grund att den biligt och vanligt med miljö.

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-06-2010, 01:32
          Länk hit: #10

Medlem

Kräftan är en av vår tids största utmaningar för att behålla äldre fruktträdgårdar och för att få yngre fruktträd att ta sig och få lång framtid i våra trädgårdar.

Jag måste tyvärr säga att av det jag förstår av Bassams råd i denna fråga så måste jag helt avråda.

Generellt gäller att

- starkt ifrågasätta unga träd som fåpr kräfta. Det ska finnas mycket speciella skäl att behålla dem - träd som inte har en framtid men som den tid de lever är smitthärdar.

- plantera på ställen och på sätt som minskar trädens benägenhet att få kräfta

- undvika sorter som lätt får kräfta och i första hand sätta de som har mer motståndskraft

- lägga energi på kunnig beskärning, att lära sig själv i första hand och i andra hand låta certifierade, kunniga beskärare göra det

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 20-06-2010, 20:11
          Länk hit: #11

Medlem

Hej

I alla fall kan man bestämma själv vad ska göra , efter den här informationen .

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 21-06-2010, 14:02
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Verkar att TS har skrivit sin (intressanta) fråga och försvunnit från Forumet. Jag hade hoppats på svar/kommentarer kring mina frågor/råd.
          Frågan tycker jag är generellt intressant för det måste väl vara ett vanligt problem.

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-06-2010, 20:04
          Länk hit: #13

Medlem

Ja problemet är vanligt och det är i mitt tycke ett stort problem. Visserligen inte i vidare bemärkelse, dvs vi överlever även om vi har kräfta i träden. Men felbehandling av gamla liksom nyplanterade träd gör att trädparkerna i våra trädgårdar vad gäller äpple inte kommer att bli gamla, säg 100 år, i framtiden. Mer snarlikt 20 år. Och det är synd!

Också ett av de skäl till att jag en gång började utbilda mig om fruktträdvård. Jag såg stymnpningar och kräftsår och tänkte att dessa kanske hörde samman.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 23-06-2010, 01:03
          Länk hit: #14

Medlem

Hej

Du ska lära dig att finns sjukdom som kommer från:
          1miljö.
          2 näring.
          3svamp
          4 bakterie
          5 virus,
          6 insekter.
          om du vet vilken orsak till sjukdom, det är bli lätt att böta dem för att nästan alla grupp sjukdom har samma behandlig också bakterie.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-06-2010, 07:49
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Bassam @ 23-06-2010, 02:03) *
          Hej

Du ska lära dig att finns sjukdom som kommer från:
          1miljö.
          2 näring.
          3svamp
          4 bakterie
          5 virus,
          6 insekter.
          om du vet vilken orsak till sjukdom, det är bli lätt att böta dem för att nästan alla grupp sjukdom har samma behandlig också bakterie.

Och du skall lära dig att fruktträdskräfta är orsakad av en parasitsvamp, och den är ALDRIG behandlingsbar. Man kan minska skadorna med olika åtgärder men man får aldrig bort sjukdomen. Läs på.

--------------------

Citera
          Kutas
          Inlägg 23-06-2010, 14:27
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 30 085

CITAT (Bassam @ 23-06-2010, 02:03) *
          .....om du vet vilken orsak till sjukdom, det är bli lätt att böta dem .......

Du vara geni Bassarn, vi böta kräftan med en rejäl ordningsbot så den kanske ge sig iväg !!! Annars så är det stollpiller som gälla !!! Genialt, Sickan, genialt !!!

Citera
          Bassam
          Inlägg 23-06-2010, 18:13
          Länk hit: #17

Medlem

Hej

Idag kan man inte säga aldrig, man kan bara säga aldrig om behåller sig på gamla informationen, vad tror ni om jag hade kräft sjukdom ska jag borta alla växter som skada, det är slarvig jobb, som jag inte kan respektera, men kan isolera skada växter och ger dem alla metoder som finns.

Obs

Kutas vi måste respektera varandra även om det kommer fel ord, men duktig man förstår från hän|visning.

orsak till den här sjukdomen Bakterie som heter ( Erwinia amylovera ) men kan bekämpa genom :
          1 bekämpa alla insekter som finns på träd.
          2 på stora grenar som skadad skrapa skada områndet och behandla med (komponent kvick|silver + Glycerin + vatten) .
          3 ta bort unga grenar som skadad och bränna dem..
          4 kan man spreja på bekämpning material mot Bakerie 3 gångar under blomning tid.

Redigerat av Bassam: 23-06-2010, 18:58

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-06-2010, 19:30
          Länk hit: #18

Medlem

Bassam, tyvärr måste jag framhärda att du är lika dålig på trädsjukdomar som på svenska. Läs och lär: Fruktträdskräfta

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-06-2010, 19:53
          Länk hit: #19

Medlem

Ja, fruktträdkräftan och lövträdkräftan (som är samma, Nectria Galligena) kan inte behandlas på effektivt sätt för närvarande. Det pågår tester med bakterier men det var ett tag sedan jag såg nya forskningsresultat (vilket inte innebär att de inte finns).

Däremot tycker jag att man är alltför pessimistisk om att stärka träden att klara att ha kräftan. Öka tillväxten genom jordluckring, ev förbättring med gödsel och nya markväxter under ett par år, samt stödvattning också av äldre träd några gånger under sommaren. Samt att upphöra med gräsmattegödsel och all gödsling efter midsommar. Och att med äldre träd antingen helt upphöra med beskärningen under 5-10 år, eller bara beskära det som kräftan ändå tar och alltid i JAS, dvs sensommaren.

Kvicksilver Bassam, det hoppas jag att vi upphört med till och med i febertermometrarna. Används det där du odlar?
          Och inställningen till att alla insekter i träd ska bekämpas, den måste jag nog säga är missledande. I extrema stadsmiljöer finns mycket få insekter i träden (dvs de har "bekämpats" av en steril miljö och avgaser) och det finns inga träd som kräver så stora insatser för att leva, och ändå lever kortare liv än de gör i en mer mångartig och insektsrik miljö.

Vi måste lära oss att bli vän med krypen, flygen och svamparna. Och lura dem när de är som mest lättlurade, och lära oss vad det är som stärker de växter som vi vill ska få så små skador som möjligt.

Men om man ser varje lus som en som måste bekämpas och som förstör den dröm om skönhet, ro och trädgårdsfrid så är det bättre att låta trädgården skäta sig helt själv och sätta de egna odlingarna i krukor på altan. Där kan man styra något bättre, och dessutom bara dra upp, slänga och ersätta det som angrips. (Själv har jag odlat upp närapå varje bra hörn i trädgården, som dessutom har en vild flora osm jag gillar, så nu blir det mängder av just sådana krukor...)

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-06-2010, 20:05
          Länk hit: #20

Medlem

Angående kvicksilver: Kvicksilverförbud. Kors i taket, där har jag och Kemi samma uppfattning, det händer fast mycket sällan. biggrin.gif

Tillägg: Fast Cilla, det beror nog lite på omgivningen. Finns det andra kräftangripna träd i närheten kan man lika gärna behålla sina kräftodlingar men finns det friska så är det kanske bäst att försiktigt ta bort det angripna.

Redigerat av Gossen Ruda: 23-06-2010, 20:07

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon