Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädkräfta, Har fått trädkräfta på unga äppelträd...
          Cilla
          Inlägg 24-06-2010, 00:21
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2010, 21:05) *
          Tillägg: Fast Cilla, det beror nog lite på omgivningen. Finns det andra kräftangripna träd i närheten kan man lika gärna behålla sina kräftodlingar men finns det friska så är det kanske bäst att försiktigt ta bort det angripna.

Ja, det är en ständig fråga. Kräftan sprider sig hur långt som helst, men samtidigt spelar det roll om det smittade trädet står tio eller hundra meter bort. Jag är i många trädgårdar med friska träd som är omgivna av smittade, och jag tror att närheten till andra smitthärdar + beskärningstyp + sort är det som spelar störst roll för smittspridning.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 25-06-2010, 00:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Gosse det är min fel att diskutera med dig för att du är gammaldag människa-

Obs

det är fel att ger högre informationen for dig som har liten råd om trädgård , tillexempel alla människor är idag mot kemi bekämpning , men du står med ( roundupp ) hela tiden, jag ber dig gå och läsa mera för att du kan förstår vad jag skriver , det är inte fel att du kan säga att du vet ingenting , jag har flera trädgård kursar men samma du kan inte komma på kursen och tappa tiden på någon som kan inte förstår , det är sista tiden svara på dig och jag hoppas om du ska inte läsa vad jag skriver fram tiden.

H:Bassam

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-06-2010, 06:15
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Bassam @ 25-06-2010, 01:50) *
          Hej

Obs

det är fel att ger högre informationen for dig som har liten råd om trädgård , tillexempel alla människor är idag mot kemi bekämpning , men du står med ( roundupp ) hela tiden, jag ber dig gå och läsa mera för att du kan förstår vad jag skriver , det är inte fel att du kan säga att du vet ingenting , jag har flera trädgård kursar men samma du kan inte komma på kursen och tappa tiden på någon som kan inte förstår , det är sista tiden svara på dig och jag hoppas om du ska inte läsa vad jag skriver fram tiden.

Jag tycker inte heller om roundup, men det är bättre än kvicksilver i alla fall thumbdown.gif

Citera
          Kutas
          Inlägg 28-06-2010, 15:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 30 085

CITAT (Bassam @ 25-06-2010, 01:50) *
          Hej
          .........

Nu ha stollpiller- och kvicksilverentusiasten börja gå till personangrepp !!!

Men klart, vi som inte tro på dessa metoder måste räknas som gammaldags och ha lika svårt att ta till oss nytt som Bassarn att ta till sig svenska språket (Bassarn ha ju vara på detta forum i 4 år, påstå sig vara universitetsstudet, så det vara dags att börja stava rätt)

Citera
          Bassam
          Inlägg 28-06-2010, 21:10
          Länk hit: #25

Medlem

Hej
          Ni som hälper mig att skriva men det är inte lätt att ger prestanda bra på andra språk, men jag kämpar minst 2 timmar varje dag.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-06-2010, 21:24
          Länk hit: #26

Gäster

Hej Bassam!

Fortsätt du och skriv och bry dig inte om elakheterna. Det är mycket dåligt att göra sig lustig över någon annans språksvårigheter, i synnerhet om man själv skriver dålig svenska.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-06-2010, 08:32
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

När argumenten tryter är det dags att ta till personangreppen, så brukar det gå till här. Vad jag reagerar mot i Bassams fall är han är helt fel ute i diagnos och därmed också i behandling. Faktafel måste få påpekas så att inte felaktig behandling används. Kvicksilver!!!!!!!

Beträffande Bassams och andra invandrares språkbruk så skall man givetvis inte använda detta mot dem men i det här fallet börjar jag undra. Ibland är Bassam bara svår att förstå men ibland blir jag även tveksam om han förstår frågorna som ställs här, detta pga alla huvudlösa svar. Möjligen använder han ett översättningsprogram åt båda hållen och då förstår jag bättre varför det blir fel. Det är i så fall kanske bättre att stoppa undan hjälpsamheten och bara läsa för att lära.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bassam
          Inlägg 30-06-2010, 23:15
          Länk hit: #28

Medlem

Hej

Tack Gunilla T.

Citera
          dalascrap
          Inlägg 18-08-2010, 21:37
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 31 237

Hej alla hjälpsamma människor smile.gif.

Jag har tagit till mig av era råd och era funderingar. Vad gäller trädens miljö vet jag väldigt lite. Vi flyttade hit i november och jag kan inte trädgårdens historia mer än de jag fått av tidigare ägare som planterat båda ungträden. De andra träden har faktiskt inga synliga angrepp (aktiva) av trädkräfta. Deras snittytor har läkt fin och de är till åren komna men bär mkt frukt fortfarande. Jag tror att de äppelträden som är nysatta är både för angripna för att behålla samt av veka sorter. Jag har därför beslutat att ta bort båda. Jag går nog på Cillas linje att det inte är någon mening att ödsla tid och kraft och framförallt omsorg på träd som förmodligen kommer att dras med problem en lång tid framöver. Har dock fått mkt att tänka på vad gäller nyplantering. Kommer inte att sätta några nya frukträd på några år för att se lite mer hur trädgården beter sig....

Tack än en gång alla!

MVH/ Kasia

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon