Det där med telekommunikation är lite knepigt. En av anledningarna (det kan finnas flera än jag känner till) är att så mycket information ska skickas genom samma kanal. Om jag ska försöka uttrycka det enkelt så packar man ihop ljud från flera håll i små paket som går mycket fortare att skicka än analogt ljud, skickar dem på en enda kanal (kan vara ledning, t ex optisk sådan, eller via radiosändare) och packar upp dem i andra änden, vartefter de fördelas på respektive sladd till slutdestinationen. Vanvördigt uttryckt.
Vad ska jag jämföra med?? Hmmm... knepigt. Men jag gör ett tappert försök: säg att Adam tar upp morötter och Kalle bär dem till köket. Det tar samma tid för Kalle att gå som för Adam att ta upp dem, så det blir ingen fördröjning i leveranserna. Men så börjar Bertil ta upp palsternackor i samma takt, och nu finns en fånig regel att Kalle bara får bära en sort i taget, så för att få in allt utan fördröjning behövs en bärare till. Än värre blir det när Cajsa börjar ta upp potatis också. Men om vi tillåter en liten fördröjning kan Kalle bära tre morötter på en gång, sen tre palsternackor och sen tre potatisar. Grönsakerna blev lite fördröjda först men de kommer fram i samma hastighet i snitt ändå.
Var det
någon som fattade ett smack???