Eva Swahn
Nu har jag igår och under förmiddagen idag haft Lindh-rättegången på. Jag vill uppleva den för att den är historisk, annars tycker jag att den mest är plågsam.

Men för att jag ska kunna göra annat under tiden så har jag köksradion på i köket och tv:n på i vardagsrummet. Igår hade jag förutom köksradion radion på via datorn. Men det går ju inte att lyssna på det viset. Ljudet kommer ju ut ur apparaterna på olika tid. "Radioljudet" från tv:n och datorn är försenat i relation till vanliga radion. Varför är det så? Lyssnarsituationen blir helt hopplös när man rör sig från rum till rum när ljudet inte är synkroniserat.
ThomasJ
Du får en försening på ljudet från tvn, det tar helt enkelt längre tid för ljudet att färdas den vägen.

Jag brukar prata med en vän i Mora via telefonen, och det händer att tvn är påslagen samtidigt, om vi båda har samma program påslaget, så hör jag någon sekund senare i telefonen det jag hörde på min tv sekunden tidigare.. smile.gif

//Thomas
Eva i Skåne
CITAT (ThomasJ @ 15-01-2004, 12:50)
Jag brukar prata med en vän i Mora via telefonen, och det händer att tvn är påslagen samtidigt, om vi båda har samma program påslaget, så hör jag någon sekund senare i telefonen det jag hörde på min tv sekunden tidigare.. smile.gif

//Thomas

Det där har jag också varit med om smile.gif . Känns väldigt märkligt.
Fialotta
Sattelit vågorna kanske...dom rör sig olika...
bara en teori unsure.gif

Ungefär som svallvågor laugh.gif tongue.gif Spånade lite bara tongue.gif
Susanne i Linköping
Det där med telekommunikation är lite knepigt. En av anledningarna (det kan finnas flera än jag känner till) är att så mycket information ska skickas genom samma kanal. Om jag ska försöka uttrycka det enkelt så packar man ihop ljud från flera håll i små paket som går mycket fortare att skicka än analogt ljud, skickar dem på en enda kanal (kan vara ledning, t ex optisk sådan, eller via radiosändare) och packar upp dem i andra änden, vartefter de fördelas på respektive sladd till slutdestinationen. Vanvördigt uttryckt. smile.gif

Vad ska jag jämföra med?? Hmmm... knepigt. Men jag gör ett tappert försök: säg att Adam tar upp morötter och Kalle bär dem till köket. Det tar samma tid för Kalle att gå som för Adam att ta upp dem, så det blir ingen fördröjning i leveranserna. Men så börjar Bertil ta upp palsternackor i samma takt, och nu finns en fånig regel att Kalle bara får bära en sort i taget, så för att få in allt utan fördröjning behövs en bärare till. Än värre blir det när Cajsa börjar ta upp potatis också. Men om vi tillåter en liten fördröjning kan Kalle bära tre morötter på en gång, sen tre palsternackor och sen tre potatisar. Grönsakerna blev lite fördröjda först men de kommer fram i samma hastighet i snitt ändå.

Var det någon som fattade ett smack??? blink.gif
Eva Swahn
Tack! MYCKET pedagogiskt!
Det betyder att man inte kan göra nått åt det - om man inte ringer Manpower och ber Nisse att hjälpa Calle?
Virgo
En sak med detta är ju bra. Om man inte hörde ordentligt från ena apparaten, så hinner man lyssna extra noga från den andra apparaten tongue.gif
Gossen Ruda
Ett liknande fenomen kan man se i TV när en nyhetsuppläsare har direktkontakt men nån reporter exempelvis via satellit. När uppläsaren ställer en fråga så lyssnar reportern i flera sekunder efteråt innan svaret kommer. Det blir en fördröjning åt båda håll men fördröjningen är mycket längre än vad den teoretiskt skulle vara med tanke på avståndet.
Ingo
Ja, fördröjningen beror inte på avståndet (radiovågor färdas ju med ljusets hastighet så det blir inte mycket till fördröjning med våra jordiska avstånd) utan på att ljudet under sin resa passerar olika apparater - kommunikationssatelliter, TV-stationens sändningsutrustning med mera. Flera av de apparaterna processar signalen på något sätt, tex för att "packa om" den mellan olika överföringsformat eller mixa ihop den med andra signaler (som TV-bilden).
Det processandet tar alltid någon liten tid och därmed fördröjs signalen. Ju fler och ju mer komplicerade behandlingar som signalen passerar genom, desto mer försenas den.

Det fenomenet gör också att vi får TV-signalen till oss olika snabbt beroende på hur den kommer till oss. TV4, t ex, kan man ta emot från det gamla vanliga analoga marknätet, från det nya digitala marknätet eller från satellit. De vägarna har olika mycket fördröjning beroende på att det är olika "burkar" som passeras på vägen. Kabel-TV matas från något av ovanstående och kan innehålla ytterligare fördröjningar. Det ger en hel del skillnad - om man har två tv-apparater bredvid varandra med TV4 via analoga marknätet på den ena och TV4 via satellit på den andra, så är satellitsändningen vanligen c:a en halv sekund efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon