Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Charmigt torp
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-06-2010, 06:40
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag upptäckte grönskan först när jag granskade bilderna. Höger gavel finns dock kvar så jag misstänker att man bara ser igenom huset ut genom andra fönster. Det blir en ny expedition till helgen, jag lovar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 30-06-2010, 06:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

tummenupp.gif Spännande!

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Motti
          Inlägg 30-06-2010, 21:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det Torpet vore väl något för "mys Ernst "att lägga vantarna på giggle.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 01-07-2010, 07:43
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Hihi ja han kunde ju sitta och vifta med tårna för att det är så sköööönt... och inreda ett dass på indiskt vis eller nåt whistling.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          skogstroll
          Inlägg 01-07-2010, 07:48
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Markus_H @ 29-06-2010, 14:43) *
          Jag är ruinromantiker men även jag blir liite tveksam till detta rolleyes.gif

Jag är också ruinromantiker... blir så nyfiken på historian bakom såna där förfallna gamla hus, det ser så sorgligt och bortglömt ut ibland. Synd det ska vara så svårt att få fram information om gamla "ruckel". Finns det inga register för sånt? Jag har letat lite om mitt eget hus, det flyttades från Tällberg på 40-talet till där jag bor men det skulle vara kul att veta lite mera. Har ett murket skjul också på tomten där det "bott" nån eller några.... men hur 17 ska man få reda på det.... confused.gif Lantmäteriet kunde inte hjälpa till

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alba
          Inlägg 01-07-2010, 08:53
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (skogstroll @ 01-07-2010, 08:48) *
          Jag är också ruinromantiker... blir så nyfiken på historian bakom såna där förfallna gamla hus, det ser så sorgligt och bortglömt ut ibland. Synd det ska vara så svårt att få fram information om gamla "ruckel". Finns det inga register för sånt? Jag har letat lite om mitt eget hus, det flyttades från Tällberg på 40-talet till där jag bor men det skulle vara kul att veta lite mera. Har ett murket skjul också på tomten där det "bott" nån eller några.... men hur 17 ska man få reda på det.... confused.gif Lantmäteriet kunde inte hjälpa till

Här är en till.
          Jag kan fantisera om människorna som bodde där när jag ser en ödegård - en kvinna som bär vatten från en brunn, barn som leker i gräset osv.

Citera
          Berith
          Inlägg 01-07-2010, 10:23
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Vem tror ni bodde i Rudas torp då...? g.gif

En man? En kvinna? Ett par? Med eller utan barn? Kanske med barn som för länge sedan flyttat...

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 01-07-2010, 10:38
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Vore kanske något för Ernst att ta tag i eller vad tror ni?

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-07-2010, 11:08
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Tror att det är bortom all räddning (om det inte ger ett värdefullt bygglov)

Det är så vackert i sitt förfall. Risken är dok att det kan utgöra en fara, för t.ex. lekande barn, så det bör kanske rivas....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-07-2010, 12:21
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Berith @ 01-07-2010, 11:23) *
          Vem tror ni bodde i Rudas torp då...? g.gif

En man? En kvinna? Ett par? Med eller utan barn? Kanske med barn som för länge sedan flyttat...

Jag gissar att där bodde familjer med massa barn, kanske tio eller mer under 1800-talet. Sedan i början på 1900-talet hade barnen flyttat ut, kanske till Göteborg, och endast mor och far bodde kvar. Till slut dog dom, och huset blev stående tomt. Ingen ville ta över arrendet, och stugan stod tom i några år innan markägaren planterade igen åkrar och ängar med gran, kanske på 1930-talet. Det stämmer med att det blev avverkning nyligen. Otaliga torp och backstugor har gått det ödet till mötes. På näset där jag har mitt torp är det bara en stuga till som klarat sig, resterande ca. 13 stycken har det gått på det viset för, och skogarna här omkring är proppfulla av gamla torpruiner. Varje gård hade ett antal tillhörande torp, och under industrialiseringen och urbaniseringen blev de flesta överflödiga.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-07-2010, 12:24
          Länk hit: #31

Medlem

Jag har snokat lite mer. Jag kontaktade Bollebygds hembygdförening och pratade med en kontaktman där. Han var lika förvånad som jag över att det låg ett hus där. Det dök plötsligt upp när man avverkade skogen. biggrin.gif Tror nog att Huggorm är ganska nära sanningen men jag skall gå vidare.

Redigerat av Gossen Ruda: 01-07-2010, 12:24

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-07-2010, 12:33
          Länk hit: #32

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Vad är det för något man ser högst upp till höger i bilden? En transformator?

Redigerat av Huggorm: 01-07-2010, 12:33

Citera
          skogstroll
          Inlägg 01-07-2010, 13:26
          Länk hit: #33

Medlem

i mitt lilla ruckel har två personer (antar det är två) spenderat tid - satt upp söta gardiner mm, sannolikt bara sommartid med tanke på hur gräsligt kallt det måste bli på vintern. Det sitter små 50-talsgardiner i fönstren och en liten kamin, lite små lustiga arrangemang i trädgården runtomkring (rabattkanter i stenar mm, en eldstad)... skulle så gärna vilja veta vilka som hållit till där
          Bifogad bild

Redigerat av skogstroll: 01-07-2010, 13:28

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-07-2010, 13:36
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 13:33) *
          Vad är det för något man ser högst upp till höger i bilden? En transformator?

Japp, en sugtransformator. Tillhör järnvägen, Boråsbanan i detta fall. En sugtransformator suger upp återgångsströmmen från lok mm till en återgångsledning för att slippa läckströmmar till omgivningen.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 01-07-2010, 13:47
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Kanske det är ett soldattorp smile.gif man kan ju iaf föreställa sig så fint det varit en gång, synd att det fick förfalla så.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-07-2010, 13:48
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 13:21) *
          Jag gissar att där bodde familjer med massa barn, kanske tio eller mer under 1800-talet. Sedan i början på 1900-talet hade barnen flyttat ut, kanske till Göteborg, och endast mor och far bodde kvar. Till slut dog dom, och huset blev stående tomt. Ingen ville ta över arrendet, och stugan stod tom i några år innan markägaren planterade igen åkrar och ängar med gran, kanske på 1930-talet. Det stämmer med att det blev avverkning nyligen. Otaliga torp och backstugor har gått det ödet till mötes. På näset där jag har mitt torp är det bara en stuga till som klarat sig, resterande ca. 13 stycken har det gått på det viset för, och skogarna här omkring är proppfulla av gamla torpruiner. Varje gård hade ett antal tillhörande torp, och under industrialiseringen och urbaniseringen blev de flesta överflödiga.

Imponerande historielektion! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          netaave
          Inlägg 01-07-2010, 13:49
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 13:21) *

Vid sånna ruiner kan man göra riktiga växtfynd, man får ju inte gräva upp men man kan ta frön.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-07-2010, 13:59
          Länk hit: #38

Medlem

Man kan hitta mycket när man sitter vid datorn, nu vet jag att torpet heter Kampes. Finns faktiskt en busshållplats med det namnet i närheten. Det låter nästan som ett soldatnamn!!!! Den som vill hitta platsen på kartan kan gå in på Lantmäteriets kartsök och söka på Kampes. Huset finns inte med märkligt nog men den forna röjningen gör det.

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 01-07-2010, 15:10
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Gammla torp är spännande,för om åren så gick jag mycket i skog och mark på södertörn, i skogarna mellan Tumba och Nynäshamn så finns det många lämningar av gamla torp och vattenkvarnar, först så brukar det vara svårt att se lämningarna, men konstigt nog så brukar det finnas syren och någon halvdött äppelträd, får man syn på syren så brukar man se var torpet har ståt, ibland så kan man hitta spisen den är ju i gjutjärn.

När man hittar ett gammalt torp i skogen så sätter det igång fantasin man kan nästan se hur människorna har slitit men slåtten på ängen, eller blivit tvingade att åka till USA pga att torpet inte kunde föda dom, tidsmässigt så kan det ju stämma att många torp blev ödetorp runt 1850talet då det var svårt med mat och arbete i Sverige.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          andersen
          Inlägg 01-07-2010, 15:19
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2010, 14:59) *
          Man kan hitta mycket när man sitter vid datorn, nu vet jag att torpet heter Kampes. Finns faktiskt en busshållplats med det namnet i närheten. Det låter nästan som ett soldatnamn!!!! Den som vill hitta platsen på kartan kan gå in på Lantmäteriets kartsök och söka på Kampes. Huset finns inte med märkligt nog men den forna röjningen gör det.

Soldatnamn, ja det kan ju vara så att det skulle vara kämpes, för det var ett vanligt soldatnamn, och att man har tagit bort prickarna över a och på så sätt inte blivit knekt det var ju ofint.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 07:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon