Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Charmigt torp
          Huggorm
          Inlägg 01-07-2010, 16:11
          Länk hit: #41

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Kamp är också ett gammalt ord för häst

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-07-2010, 16:24
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja, gårdagen är inte långt borta. Minns gumman som bodde i denna ryggåsstuga. Tekla i parken sa vi alltid.
          Den ligger i färgelanda kommun och är nu återställd med varsam hand. Tänk att ha bott så här intill våra dagar.
          Bifogad bild

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-07-2010, 22:02
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

För två år sedan var vi hos en kusin till min man ,han hade köppt ett gammalt torp vars baksida var inbyggt i en jordvall !jättemysigt var det låg utanför Finja i skåne där bodde vi två nätter! vilken upplevelse tummenupp.gif

Citera
          TheLan
          Inlägg 02-07-2010, 05:59
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Vi har faktiskt en gammal torpgrund i trädgården här hemma.
          Det vi vet är att det är grunden till det Torpet som Farföräldrarna till dom som byggde vårat nuvarande hus bodde i.
          Grunden är på ca 18m2 och fram till för 2 veckor sedan stod det ett enormt surkörsbärsträd framför som vi har fått veta var ett vårdträ dom planterade när torpet var nytt.
          Framför Körsbärsträdet finns en liten brunn gjord på gammalt sätt som är väldigt välbevarad. Vi har hittat massor av spännande saker runt grunden och än idag (vi flyttade hit när jag var 3 år och jag är 28 i år) hittar vi rostiga kugghjul och allsköns annat smått och gott.
          Nu skall grunden bli bas för min sommarstuga och brunnen skall muras upp ovanför markhöjd med natursten. Det kommer bli ett väldigt fint inslag i min sommarträdgård, och användbart då det faktiskt är vatten i brunnen smile.gif
          Körsbärsträdet hade blivit så gammalt och dåligt så vi har tagit bort toppen och grenarna på det, bara stammen är kvar som kommer bli klätterställning för en småblommig vit Klematis, lite för att hedra minnet av trädet och skapa en illusion av körbärsblom.

Pappa har sparat på sig en hel del av allt "skrot" som vi skall svetsa ihop till en skylt med tomtens namn på (Lugnet) som ett minne av dom som bodde här då och för lite nostalgisk historia.

Historia runt gamla torp och ruiner är verkligen fascinerande!! bravo.gif

--------------------

Citera
          TheLan
          Inlägg 02-07-2010, 06:07
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

CITAT (Markus_H @ 29-06-2010, 19:49) *
          Letar ni efter bättre begagnade hus med mkt "karaktär" så finns detta på marknaden nu http://www.hemnet.se/beskrivning/701231?r=3

*Skratt* Vilket roligt sammanträffande!! Min mamma är uppvuxen i Fjärås och när vi var där för 2 veckor sedan berättade hon en liten anedokt om just det huset.

När hon var liten var det en man som var på örat som skulle köra hem en kväll som tappade kontrollen över bilen och kraschade rakt in i hörnet med fönsterna man ser på bild 1. Då var det ett skafferi i just det hörnet så när folk kom till platsen stod bilen och gick och syltburkarna låg söndriga på motorhuven.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-07-2010, 06:14
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Storleken på grunden kan betyda att din torpargrund kan ha tillhört ett soldattorp, det fanns enormt många sådana. De skulle ha minimimåttet 8x4 meter, dvs 16 kvadratmeter. Det kan å andra sidan ha varit lite av standardmåttet för ett torp. Läs mer på Wikipedia. Att "mitt" torp är ett soldattorp pekar lite mot genom att det finns ingen plats för åkrar och annat som kunde föda en familj, soldatfamiljen försörjdes av roten.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Kullatorpet
          Inlägg 02-07-2010, 06:14
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 30 982

CITAT (skogstroll @ 01-07-2010, 08:48) *
          Jag är också ruinromantiker... blir så nyfiken på historian bakom såna där förfallna gamla hus, det ser så sorgligt och bortglömt ut ibland. Synd det ska vara så svårt att få fram information om gamla "ruckel". Finns det inga register för sånt? Jag har letat lite om mitt eget hus, det flyttades från Tällberg på 40-talet till där jag bor men det skulle vara kul att veta lite mera. Har ett murket skjul också på tomten där det "bott" nån eller några.... men hur 17 ska man få reda på det.... confused.gif Lantmäteriet kunde inte hjälpa till

Skogstroll- det bästa för att få reda på lite historia är att besöka de som bor & har bott lääänge i trakten.
          På det viset fick vi reda på massor om vårt torp, som vi nu har bott i 11 år.

Citera
          Berith
          Inlägg 02-07-2010, 07:29
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 13:21) *
          Jag gissar att där bodde familjer med massa barn, kanske tio eller mer under 1800-talet. Sedan i början på 1900-talet hade barnen flyttat ut, kanske till Göteborg, och endast mor och far bodde kvar. Till slut dog dom, och huset blev stående tomt. Ingen ville ta över arrendet, och stugan stod tom i några år innan markägaren planterade igen åkrar och ängar med gran, kanske på 1930-talet. Det stämmer med att det blev avverkning nyligen. Otaliga torp och backstugor har gått det ödet till mötes. På näset där jag har mitt torp är det bara en stuga till som klarat sig, resterande ca. 13 stycken har det gått på det viset för, och skogarna här omkring är proppfulla av gamla torpruiner. Varje gård hade ett antal tillhörande torp, och under industrialiseringen och urbaniseringen blev de flesta överflödiga.

Låter sorgligt, men säkert var det nåt sånt som hände det här huset. Och något av barnen flyttade nog till Amerrkat och deras barn och barnbarn hade ingen aning om att detta huset var deras föräldrars barndomshem...

Visst är det väl så att när det inte finns några arvingar när någon dör så går tex huset till Allmänna arvsfonden? Och dom i sin tur säljer det? Om det inte finns några arvingar till ägarna till det här huset så borde väl det också hamnat hos Af? Kan det alltså finnas någon ägare till detta huset som av nån anledning bara låter det ramla ihop?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          skogstroll
          Inlägg 02-07-2010, 07:33
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (gnon49 @ 01-07-2010, 17:24) *
          Ja, gårdagen är inte långt borta. Minns gumman som bodde i denna ryggåsstuga. Tekla i parken sa vi alltid.
          Den ligger i färgelanda kommun och är nu återställd med varsam hand. Tänk att ha bott så här intill våra dagar.
          Bifogad bild

jösses vad gulligt litet hus

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          malcolm
          Inlägg 02-07-2010, 07:39
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Strax utanför Uppsala finns ett gammalt soldattorp som man restaurerat till "ursprungligt" skick och det kan vara väl värt ett besök. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var det ligger men det går kanske att googla fram.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-07-2010, 07:42
          Länk hit: #51

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Berith @ 02-07-2010, 08:29) *
          Låter sorgligt, men säkert var det nåt sånt som hände det här huset. Och något av barnen flyttade nog till Amerrkat och deras barn och barnbarn hade ingen aning om att detta huset var deras föräldrars barndomshem...

Visst är det väl så att när det inte finns några arvingar när någon dör så går tex huset till Allmänna arvsfonden? Och dom i sin tur säljer det? Om det inte finns några arvingar till ägarna till det här huset så borde väl det också hamnat hos Af? Kan det alltså finnas någon ägare till detta huset som av nån anledning bara låter det ramla ihop?

Ägaren till huset är med största sannolikhet ägaren till markerna runt omkring. Att huset får förfalla beror nog på att det inte fanns någon som ville bo där för 60-80 år sedan när första generationen gran planterades. Huset kan ha varit i dåligt skick redan då, slitet och gammalt och utan bekvämligheter. Och dom som bodde i stugan behöver inte ha ägt den, dom kan mycket väl ha hyrt eller arrenderat den av markägaren.

Citera
          malcolm
          Inlägg 02-07-2010, 07:59
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2010, 14:36) *
          Trevligt litet renoveringsobjekt för den händige.

Drömde om detta torp inatt, jag och brorsan skulle lägga plåttak på det. rotfl.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 02-07-2010, 08:07
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Huggorm @ 02-07-2010, 08:42) *
          Ägaren till huset är med största sannolikhet ägaren till markerna runt omkring. Att huset får förfalla beror nog på att det inte fanns någon som ville bo där för 60-80 år sedan när första generationen gran planterades. Huset kan ha varit i dåligt skick redan då, slitet och gammalt och utan bekvämligheter. Och dom som bodde i stugan behöver inte ha ägt den, dom kan mycket väl ha hyrt eller arrenderat den av markägaren.

Ja det är säkert samma ägare, tänkte inte på det... wink.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Lokan
          Inlägg 02-07-2010, 12:07
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

"Drömde om detta torp inatt, jag och brorsan skulle lägga plåttak på det. "

Mardröm?? flirting.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          netaave
          Inlägg 02-07-2010, 12:16
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (malcolm @ 02-07-2010, 08:39) *
          Strax utanför Uppsala finns ett gammalt soldattorp som man restaurerat till "ursprungligt" skick och det kan vara väl värt ett besök. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var det ligger men det går kanske att googla fram.

Det ligger vid Hammarskog strax sydväst om stan, det är ett friluftsområde med iordninggjorda strövområden och torpet ligger precis vid en av gångvägarna.

http://www.uppsala.se/uppsala/templates/St...ge.aspx?id=3216

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-07-2010, 21:15
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Då kommer resultatet av helgens besök. Givetvis var jag inte rätt klädd med stövlar och handskar så det blir ett nytt besök snart. Så här ser det ut från baksidan, ganska luftigt tak.

Storleken var ungefär 9,5 x 5 meter så det var lite större än minimimåttet, för ett soldattorp måste det vara. Det finns helt enkelt inte plats för en familj att försörja sig här, möjligen kan de ha haft en ko och höns och liknande. Dörren på framsidan var igensatt i rummet så man hade nyttjat köksdörren. I bottenvåningen fanns det förutom köket, med vedspis, en liten kammare och så storstugan som upptog cirka halva ytan. Tjusig murad öppen spis som jag kanske skall fota senare när jag röjt undan lite skräp, handskar saknades som sagt. Innertaket var nedrasat i storstugan under hålet i taket.

Ingen el eller telefon, hittade inte ens någon brunn men jag letade inte överallt, Det var det där med stövlar. Inne i huser hittade jag ett nummer av tidskriften Vårt hem från 1929. Fast det hade varit bebott senare, taket i storstugan var klätt med träfiberskivor av Treetex-typ och de började tillverkas på 30-talet. Det fanns även en jordkällare som hade haft trätak. Bakom den hittade jag denna skylt:

Funderade lite på åldern men den är garanterat inte från indelningsverkets tid. Skulle kunna gissa på att BHF står för Bollebygds hembygdsförening så helt bortglömd har inte kåken varit.

Beträffande blommor så var det tunnsått. Stort bestånd av praktlysing och så några exemplar av denna som jag får till Toppklocka.

Det blir nog en raid med spade till hösten. rolleyes.gif Så fanns det en schersmin och syren och lite till

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-07-2010, 21:20
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Tack för spännande läsning! wub.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          netha
          Inlägg 05-07-2010, 21:24
          Länk hit: #58

Gäster

Intressant att följa din "torphistoria" tummenupp.gif

Här i stan har vi ett litet hus 20kvm där en familj på sju personer bodde. Kyrkan har restaurerat det.

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-07-2010, 22:10
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Torpet är för stort och ser för modernt ut för att vara ett soldattorp. Indelta soldater försörjdes i fredstid av roten men hade ofta lite djur till husbehov. Men de torpen låg ofta ganska nära byn och inte mitt ute i ingenstans.

De flesta torp härrör från senare delen av 1800-talet fram till sekelskiftet då det skedde en torpexpansion pga att medellivslängden ökade och befolkningen började växa. Man subventionerade uppodling av mark för att öka försörjningsgraden och motverka utvandring till Amerika. Men efter första världskriget så var matförsörjningen säkrad då man kunde importera igen och efter 1920-talet minskade jordbruksarealen igen. Industrialiseringen gjorde att landsbygden avfolkades och folket flyttade in till städer istället. Många torp stod på ofri grund och arrenderades. Så torpet kanske aldrig blev friköpt och har någon mark?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          storm
          Inlägg 05-07-2010, 22:19
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem nr: 6 799

Fasiken vad mysigt att se detta gamla torp ,det sätter ju fantasin på spel men man ser att klottrarna har vart framme här med ,de ska tametusan synas överallt

--------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 19:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon