Medlem
Antal inlägg: 694
Medlem nr: 17 194
Jag har en jättesöt blommande vildpelargon som jag sådde i våras och är så glad över. Fick fröer till denna via busfrötrådarna i år. Den har redan blommat länge och jag har börjat samla egna fröer, så jag kan så ännu fler nästa år. Det kommer nya knoppar och blommor hela tiden.
Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563
Oh vad vackra dom var min är lite annorlunda lite spinkigare och mer fransade blad ser ut som att blomman blir ljust rosa den är precis till att slå ut nu !så spännande hur tar man frö på en sådan ?man kunde ju så själv sen då.
Medlem
man kanske skulle lägga ett vit papper under annars ser man ju inte fröna vet jag !fick första blomman i går små igentligen ganska oansenliga men så himmla söta om man tittar efter:)Man kan känna historiens vingslag från 1640 -talet:)
Medlem
Antal inlägg: 694
Medlem nr: 17 194
Fröerna sitter som i en liten fjäder, nästan som på maskrosor. När blomman torkat lite så har jag väldigt försiktigt "dragit" med fingrarna över den gamla blomman. På så sätt har jag fått med mig några frön. Vet inte om det är det bästa sättet men det funkar i alla fall.
Medlem
Okej då ska jag leka doktor och se om jag får tag i några frön :)vore ju trevligt om man hade frön om moderplantan inte skulle klara vintern:)har aldrig tagit frön på mina Pelargoner men nu ska jag jaga frön så jag har i reserv!tack för tippset