Motti
någon mer här som har vildpelargoner ?min har just nu tre knoppar och jag vänta spänt på att de ska slå ut i blom smile.gif
DykUnderYtan
Jag har en jättesöt blommande vildpelargon som jag sådde i våras och är så glad över. Fick fröer till denna via busfrötrådarna i år. Den har redan blommat länge och jag har börjat samla egna fröer, så jag kan så ännu fler nästa år. Det kommer nya knoppar och blommor hela tiden. biggrin.gif

Så här ser min ut:

[attachment=51650:vildpelargon.jpg]
Motti
Oh vad vackra dom var rolleyes.gif min är lite annorlunda lite spinkigare och mer fransade blad ser ut som att blomman blir ljust rosa den är precis till att slå ut nu !så spännande rolleyes.gif hur tar man frö på en sådan ?man kunde ju så själv sen då.
Anki på Öland
Tag inte bort blomman när den vissnat så kommer det frön.
Anki
Motti
man kanske skulle lägga ett vit papper under annars ser man ju inte fröna vet jag !fick första blomman i går rolleyes.gif små igentligen ganska oansenliga men så himmla söta om man tittar efter:)Man kan känna historiens vingslag från 1640 -talet:)
DykUnderYtan
Fröerna sitter som i en liten fjäder, nästan som på maskrosor. När blomman torkat lite så har jag väldigt försiktigt "dragit" med fingrarna över den gamla blomman. På så sätt har jag fått med mig några frön. Vet inte om det är det bästa sättet men det funkar i alla fall.
Motti
Okej då ska jag leka doktor och se om jag får tag i några frön :)vore ju trevligt om man hade frön om moderplantan inte skulle klara vintern:)har aldrig tagit frön på mina Pelargoner men nu ska jag jaga frön så jag har i reserv!tack för tippset rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon