|
|
  |
Kamphundar. |
|
|
|
08-07-2010, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 461
Medlem nr: 26 801

|
Jag kommer aldrig att förstå hur normalt funtade människor kan välja att köpa denna ras!
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...
|
|
|
|
|
08-07-2010, 20:44
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
CITAT (bergvallmo @ 08-07-2010, 17:54)  Jag kommer aldrig att förstå hur normalt funtade människor kan välja att köpa denna ras!  jag förstår vad du menar, men hela kamphundsgrejen handlar mer om ägarens inställning till hunden än vad det är för ras. En pudel har t.ex. rätt temprament för att bli en utmärkt kamphund och en korrekt skött dobberman kan vara en utmärkt sällskapshund. Mycket ligger i ägarens inställning till djuret, nu är det tyvärr oftast så att folk vill ha sina hundar som vapen...
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
08-07-2010, 21:15
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Om en pudel har rätt temperament för att bli en kamphund, så får du räkna in en slangbella bland automatvapen också. En Storpudel är ingen knähund, det skall gudarna veta. Det är en mycket skarp hund om det vill sig, likaväl som vinthundar, eller andra stora hundar. Dom vet att försvara sitt ochh de sina.
En kamphund ÄR redan ett vapen - den behöver inte fostras till det. För ägaren till en sådan hund gäller att ta ifrån den dess naturliga egenskaper. Ibland lyckas det, men lika ofta går det snett, när hunden sätts på prov.
|
|
|
|
|
08-07-2010, 22:12
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
[quote name='Bengalow' date='08-07-2010, 21:15' post='1252079En kamphund ÄR redan ett vapen - den behöver inte fostras till det. För ägaren till en sådan hund gäller att ta ifrån den dess naturliga egenskaper. Ibland lyckas det, men lika ofta går det snett, när hunden sätts på prov. [/quote] jo, men poängen är att ägarna köper hundarna för just dessa egenskaper. Och en hund slutar inte vara knähund bara för att den vuxit till sig, tycker den om att ligga i knä när den är liten tycker den om det när den är stor också. Men för att komma till saken. En hund är en hund, oavset ras och storlek. Att sedan en del ägare är ignoranta och många är rädda för hundarna är en helt annan sak. Med rätt fostran är alla raser bra djur.
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
08-07-2010, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag tror att många hundar har fel ägare !de flesta väljer hund efter tycke och smak inte efter behov,därav alla hundproblem,hundar som köps av rätt sak och behov blir oftast lätta att införliva i den männskliga flocken då ägaren ofta har klart för sig vilka som är hundens eller just den rasens behov,en hund som inte har en klar "ledare" som inte klarar av att fostra sin hund!ja då blir hunden ett problem oavstt ras.Varför skulle vi annars nu för tiden ha hundhem där det sitter hundratals hundar utan ägare där ägaren get upp ?
|
|
|
|
|
10-07-2010, 00:20
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Ja! Det beror helt på hundägaren! Jag känner--som sagt--pitbulls! Som är hur snälla som helst! Varför ska hundarna lida -för att deras ägare inte är lämpliga --att ha hund? Totalt idiotiskt!
|
|
|
|
|
12-07-2010, 11:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
odell vill att vi ska ha det som i danmark, förbud. läste någonstans - kommer inte ihåg var - att ett land hade haft förbud mot vissa raser och munkorg och hela billevitten men det märktes ingen som helst skillnad ute i samhället så förbudet togs bort. någon som läst samma? vad det gäller bitstatistik så är jag intresserad av att få veta vilka raser som är överrepresenterade vad det gäller bitna hundar, inte människor, det finns det koll på så det räcker.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
12-07-2010, 15:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Ju mer folk försvarar rasen, desto argare blir jag. Att påstå att det aldrig är hundens fel är nonsens, totalt nonsens. Hundar med så utmärkande drag har inte i ett modern samhälle att göra. Lika lite som Ovcharka, eller Dogo Argentino m.fl. Dessa ytterligheterhar sin plats där dom behövs, i Uralbergen, Kaukasus eller att jaga vildsvin i Argentina, eller slagsmålshundar från USA. Vaffan har dom här att göra? Det parti som föreslår förbud mot KAMPhundar får min röst i september [/quote] Mats Odell KD, har nu kommit med ett förslag att förbjuda KAMPhundar läste jag på text TV
|
|
|
|
|
12-07-2010, 15:55
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Jag tycker att dessa sk. kamphundar kan vara rätt skrämmande och själv (är en hundägare) går jag undan när jag träffar på dessa hundar. Tyvärr blir det så att alla dras genom samma kam, det är inte min mening, men har sett så mycket otrevligt gm våra bekanta som har hundpensionat och han jobbar även åt polisen och fått ta hand om hundar bland knarkare och i likn. omständigheter. Den sidan av denna debatt tycker jag så illa om. Men jag dömer inte en rejäl persom som kan handskas med sin hund, det är upp till honom. Vår granne är polis och har haft tjänstehundar under 30 års tid. detta gäller schefer-rasen. Min make hade hade tjänstehundar under sin tid som befäl i underjordiska bunkrar, så viss förståelse har jag, men som sagt var, håller jag mig undan och vill endast döma dom olämpliga ägarna som vår vän får fr. Polisen. ...... Fuchian .....
Redigerat av fuchian: 12-07-2010, 15:56
|
|
|
|
|
13-07-2010, 12:21
|
Medlem
Antal inlägg: 125
Medlem nr: 25 080

|
I villaområdet där jag bor har vi en s k kamphund. Den var lös ute på tomten och rusade ut och högg sig fast i en liten hund som nästan fick sätta livet till. En förbipassserade bilist stannade och försökte hjälpa till.
Vi är flera hundägare här som inte längre går på just den gatan där dom bor, för den är nämligen lös ute på gården, ofattbart!!!!!!!. Jag är skiträdd fastän jag har en brukshund, jag vill i alla fall inte ha min hund sönderbiten.
Från Wikipedia: Kamphundar är hundar som har det gemensamt att de avlats fram enbart för att utkämpa slagsmål med hundar eller andra djur. Kriterierna som har belönats i aveln har framför allt varit så kallad gameness som innefattar kamplust, låg rädsla, smärttålighet. Tvärt emot gängse uppfattning har kamphundar i regel inte avlats fram för aggressivitet gentemot människor. Tvärt om, en hund som visar aggressivitet mot en människa har i regel inte varit föremål för vidare avel.
--------------------
zon 4
|
|
|
|
|
16-07-2010, 22:30
|

Medlem

|
Vilka är hundarna som han vill förbjuda?
|
|
|
|
|
17-07-2010, 07:08
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
dessa blev förbjudna i danmark
• Pitbull terrier • Fila brasileiro • Dogo argentino • Amerikansk staffordshire terrier • Tosa inu • Boerboel • Kangal • Centralasiatisk ovtcharka • Kaukasisk ovtcharka • Sydrysk ovtcharka • Tornjak • Sarplaninac • Staffordshire bull terrier • Amerikansk bulldog
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
17-07-2010, 22:58
|

Medlem

|
Men; detta är hemskt! Många av dessa raser är ju väldigt snälla! Så--de döms alltså efter sin ras! Vidrigt! Döm missbrukare-efter hur de uppför sej---då! Döm alla tonåringar som bär kniv-utan att förstå-- vad ett knivhugg ställer till! Det har blivit en grym, otäck., värld vi lever i! Jag är mera rädd för alla dessa knivbärare--än s.k. "farliga" hundar!
|
|
|
|
|
17-07-2010, 23:10
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Du lever i en skyddad värld, ser det ut som, zaaritha. Läs vad som finns skrivet om kamphundar, och varför dom finns till, så kanske du förstår bättre. Om man hade avlat fram en kanin, med enbart syfte att ta kål på andra kaniner, hade du tyckt det var sunt då också? Det finns människor i vår värld, som bara tänker på att döda andra människor. Är det då inte bättre att förekomma, än att förekommas? Det är inte hundens fel att den blivit så som den är, det är människorna bakom, som borde straffas. Vissa raser är inte anpassade till ett modernt samhälle. Det borde du också begripa.
|
|
|
|
|
17-07-2010, 23:38
|

Medlem

|
Jaha du---jag begriper! Men hur i he-te kan du döma hundar--o inte deras ägare? Tror du att hundar föds onda? Jag förstår inte! Och då är jag väl en "idiot"? Jag har så många av dessa "mördarhundar" i mitt dagliga liv! De gör inget ont--de är hur snälla som helst! Men; du dömer väl alla hundar? "alla är så farliga",,,, eller hur? Du ifrågaställer om jag vet vad jag talar om! Gör du? Jag jobbar med dessa "farliga" hundar!
Och jag har aldrig blivit biten! Inte barnen i gruppen--heller! De är vana att ha med hundar att göra!
Men--för all del--döm ut alla hundar!
|
|
|
|
|
17-07-2010, 23:50
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (zaaritha @ 18-07-2010, 00:38)  Tror du att hundar föds onda? Jag förstår inte! Dom har ju avlats fram för att slåss, det är inte så att man avlat på de hundar som visat minst tecken på aggressivitet. På sätt och vis kan man säga att de föds onda, eftersom det är dom egenskaperna man tagit tillvara.
|
|
|
|
|
18-07-2010, 14:07
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (zaaritha @ 17-07-2010, 23:58)  Men; detta är hemskt! Många av dessa raser är ju väldigt snälla! Så--de döms alltså efter sin ras! Vidrigt! Döm missbrukare-efter hur de uppför sej---då! Döm alla tonåringar som bär kniv-utan att förstå-- vad ett knivhugg ställer till! Det har blivit en grym, otäck., värld vi lever i! Jag är mera rädd för alla dessa knivbärare--än s.k. "farliga" hundar! Nej zaaritha det är inte hemskt. Flera av raserna hör absolut inte hemma i ett civiliserat samhälle. Hundarna är framavlade för att kunna användas till olika saker. Man har haft ett syfte med aveln och det vet du också. Det finns ingen användning av detta hos oss. Hundkamper är förbjudna - varför ska vi då ha kamphundar? Vi har inga kaukasiska vidder där hundar behöver vakta boskapen från vargar och annat - varför ska vi då ha dessa hundar hos oss. Bara som exempel. "Kamphundsraserna" är oftast snälla mot människor ja men mindre ofta mot andra hundar. Varför tror du annars så många av dessa hundar biter ihjäl andra hundar? Ägarna klarar inte av hundarna och sen blandar dom raserna i avel lite hipp som happ så resultaten blir skrämmande. Kan du tala om varför vi i Sverige måste ha just dessa raser när det finns hundratals andra raser att välja på som inte har dessa egenskaper. Vi har redan alldeles för många hundar som folk inte klarar att ta hand om. Kolla på blocket hur mycket omplaceringshundar det finns!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
18-07-2010, 22:49
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 15:07)  Vi har inga kaukasiska vidder där hundar behöver vakta boskapen från vargar och annat - varför ska vi då ha dessa hundar hos oss. Bara som exempel. Nog har vi vargtäta vidder där vargätande hundar skulle behövas, men tyvärr används inte dagens kamphundar till detta. Dalbohunden användes i århundraden, men på 1800-talet när vargen nästan utrotats gjorde man sig av med dom eftersom deras aptit var större än deras användbarhet. Om dagens fårägare använde kamphundarna för att vakta fåren skulle jag acceptera dessa hundars existens, men som sällskapshundar är dom mycket olämpliga.
|
|
|
|
|
18-07-2010, 23:04
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 18-07-2010, 23:49)  Nog har vi vargtäta vidder där vargätande hundar skulle behövas, men tyvärr används inte dagens kamphundar till detta. Dalbohunden användes i århundraden, men på 1800-talet när vargen nästan utrotats gjorde man sig av med dom eftersom deras aptit var större än deras användbarhet.
Om dagens fårägare använde kamphundarna för att vakta fåren skulle jag acceptera dessa hundars existens, men som sällskapshundar är dom mycket olämpliga. Nu var det knappast kamphundarna som skulle vakta fåren utan ovtcharkarna men inte ens dessa skulle passa hos oss att göra det för vi har någonting som heter allemansrätt i det här landet och då kan man knappast ha en massa lösspringande argsinta vakthundar ute i naturen. På 1800-talet fanns det ju inte så mycket folk överallt heller. Egentligen begriper jag inte varför vi måste ha en massa hundraser som aldrig får/kan göra det dom är ämnade för. Först avlar man fram rasegenskaper och sen sliter folk häcken av sig för att träna bort egenskaperna för att dom tycker att det är ett problem att hunden jagar, vaktar, vallar, drar, larmar osv. Men det är en annan historia.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
18-07-2010, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Man kan ju undra varför vi ska ha kamphundar här ?för det finns ju inga kunniga hundägare som kan fostra dom .Ska man ha vakthundar eller kamphundar bör man veta vad man skaffar för hund och även då skaffa sig en utbildning på att fostra dom.Finns alldeles för många okunniga hundägare i Sverige !varför har vi annars en massa hundar som sitter på hundhem utan ägare?folk skaffar hundar alldeles för lättvindligt i dag utan annsvar eller framförhållning.Hundar är flockdjur och ska inte sitta ensamma instängda i lägenheter och hus.Har man inte tid att ha hund ska man heller inte ha någon.Problemen uppstår när man skaffa hund och jobbar heltid och inte ha tid att ha hund,skaffar man hund så ska åtmindståndet en vara hemma på heltid.Kamphundar ja det skaffar sig ofta människor med lågt självförtroende,de tror de kan skaffa sig respeckt om de har en aggresiv hund.Det finns många bra hundägare men alldeles för få som vet vad de ger sig in på när de skaffar hund,skaffa hund är inte för stunden,det är för minst 10 -15år eller mer,samma som att skaffa katt tio år och upp till femton års engagemang och hängivenhet.hundar eller katter är inga dagsländor som försvinner när det krisar.
Mvh Motti(som haft hundar och katter hela sitt liv)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|