Barkmull och kogödsel (typ 5 för 100:-) är nog bättre än att köpa planteringsjord, och blanda med det jord som finns, lika delar av all tre.
Revande smultron Park är en bra och snabb marktäckare, så här såg det ut i september efter jag hade planterat 10 stycken i maj (fast jag delade varje plantan redan då)
smultron1.jpg ( 151.09k )
Antal nedladdningar: 51Jag har en bild där mängden av bären från plantorna hänger i handen, men jag hittar inte det just nu.
Jag får morgon sol fram till ~13.00.
Jag skullle tipsa att plantera smultronen, (kom i håg tramp sten eller plantera bara längst gången), och i övrigt nu första säsongen, strö ut grönsödslings frö, t.ex. honungsört, bara för att täcka den bara jorden, som du sedan vänder ner på hösten.
Nackdel som ätbar är nog att säsongen är kort och intensivt, bara några veckor i juli.
Hur mycket sol får du? Jag har en amerikansk blåbär på skuggsidan av altanen som växer ganska bra nu, men tog några år att etablera sig. Den får också morgon sol fram till ~13.00.
Månadsmultron växer som små buskar, bra som kantväxt och får bär hela säsongen fram till frost, men man får mer bär om den får mycket sol.
Hallon kanske funkar, men kräver nog lite underhåll (klippas ner efter säsongen, hålla efter för många skott, binda upp.....)