sousys
Hej!

Jag är med i en kulturförening som håller på att renovera en lokal med grönområde. Se bilderna.
Ytan är dels väldigt stenig och dels i skugga/halvskugga. Vi har rensat det på ganska högt ogräs redan.
Har även rensat de största stenarna från ytan och och skapat en liten stig av tegel genom landet (efter att bilderna togs)

Min plan just är typ att lägga ett 10-15cm lager planterings jord utblandat med 30% sand över ytan och sedan så snabbväxande täckväxter så fort som möjligt denna säsong och sedan nästa säsong plantera buskar och växter som trivs i sandig/stenig jord och halvskugga, gärna saker som går att äta.
Det finns överhängande, men glesa, plommonträd ovanför.

Jag ber nu om råd och tips.. Dels om min plan är nått att ha och tips om hru man kan göra och dels om råd ang vad man kan planera här som kommer att trivas. Allt som kan vara bra att tänka på är uppskattat.

jord1.jpg

jord6.jpg

jord5.jpg

jord2.jpg

jord3.jpg

jord4.jpg

sousys
.. Och framför allt behöver jag råd om vilka täckväxter jag borde välja. Gräs kanske?
Fågelvägen
Jag tror inte du behöver blanda i sand för dränering eller mineralinnehåll, eftersom det verkar finnas gott om småsten i jorden. Hellre barkmull och kogödsel för att ge näring och luckra upp jorden. Bägge finns på påse.
Växtvalet beror på vad området ska användas till. Gräs kan bli svårt att hålla snyggt med alla trädstammar. Vill ni bara skyla över den grusblandade jorden denhär säsongen kanske ettårig Phacelia hinner gro och bilda mattor av blekblå blommor.

Augusti-september är en bra tid för att plantera buskar. Vill ni ha något ätligt är blåbärsbuskar ett alternativ. I såfall för de soligaste ställena. Blåbär vill ha sur jord (rhododendronjord på påse eller ogödslad torv).
Det finns mängder med småbladig rhododendron som är anspråkslösa och bildar täta små buskar. Ett par grupper med ormbunkar kunde ge lummighet åt gången ni byggt. Perennen Funkia (Hosta) kräver inte mycket skötsel, gillar skugga och finns i massor av varianter. Ormöga (Omphalodes verna) är en pålitlig marktäckare. Blomman liknar förgätmigej, av den finns också en vit sort.

Du får säkert massor av tips av andra här. Lycka till!
sousys
CITAT (Fågelvägen @ 06-07-2010, 17:40) *
Jag tror inte du behöver blanda i sand för dränering eller mineralinnehåll, eftersom det verkar finnas gott om småsten i jorden. Hellre barkmull och kogödsel för att ge näring och luckra upp jorden. Bägge finns på påse.
Växtvalet beror på vad området ska användas till. Gräs kan bli svårt att hålla snyggt med alla trädstammar. Vill ni bara skyla över den grusblandade jorden denhär säsongen kanske ettårig Phacelia hinner gro och bilda mattor av blekblå blommor.

Augusti-september är en bra tid för att plantera buskar. Vill ni ha något ätligt är blåbärsbuskar ett alternativ. I såfall för de soligaste ställena. Blåbär vill ha sur jord (rhododendronjord på påse eller ogödslad torv).
Det finns mängder med småbladig rhododendron som är anspråkslösa och bildar täta små buskar. Ett par grupper med ormbunkar kunde ge lummighet åt gången ni byggt. Perennen Funkia (Hosta) kräver inte mycket skötsel, gillar skugga och finns i massor av varianter. Ormöga (Omphalodes verna) är en pålitlig marktäckare. Blomman liknar förgätmigej, av den finns också en vit sort.

Du får säkert massor av tips av andra här. Lycka till!

Jag täntke inte blanda in sand i jorden du ser på bilderna utan köpa en massa planteringsjord för att "fylla på" så att säga. det är den jorden jag ska blanda ut med sand för att den inte ska bli ett lager lera på toppen och för att öka mängden.. Sen tänkte jag plantera täckväxter..
När du säger plantera buskar menar du du SÅ eller PLANTERA? Är det nån mening att så t.ex. blåbär så här sent?
Vad finns det mer för ätbara grejer man kan plantera som gilalr halvskugga? rabarber?. Det får gärna vara lite vildvuxer där inne, det är inget som kommer skötas varje dag, men helst ska det vara vildvuxet med saker som man kan äta och använda sig av. =)
Blåbär var en jättebra ide, det blir nog ett hörn med blåbär

Tacksam för hjälp
Ally
Barkmull och kogödsel (typ 5 för 100:-) är nog bättre än att köpa planteringsjord, och blanda med det jord som finns, lika delar av all tre.
Revande smultron Park är en bra och snabb marktäckare, så här såg det ut i september efter jag hade planterat 10 stycken i maj (fast jag delade varje plantan redan då)
[attachment=51944:smultron1.jpg]
Jag har en bild där mängden av bären från plantorna hänger i handen, men jag hittar inte det just nu.
Jag får morgon sol fram till ~13.00.

Jag skullle tipsa att plantera smultronen, (kom i håg tramp sten eller plantera bara längst gången), och i övrigt nu första säsongen, strö ut grönsödslings frö, t.ex. honungsört, bara för att täcka den bara jorden, som du sedan vänder ner på hösten.

Nackdel som ätbar är nog att säsongen är kort och intensivt, bara några veckor i juli.

Hur mycket sol får du? Jag har en amerikansk blåbär på skuggsidan av altanen som växer ganska bra nu, men tog några år att etablera sig. Den får också morgon sol fram till ~13.00.

Månadsmultron växer som små buskar, bra som kantväxt och får bär hela säsongen fram till frost, men man får mer bär om den får mycket sol.

Hallon kanske funkar, men kräver nog lite underhåll (klippas ner efter säsongen, hålla efter för många skott, binda upp.....)
Fågelvägen
Jag tycker det är fint att ni vill göra något med den smala remsan jord och positivt att ni lämnat kvar plommonträden!
Jag menade att barkmull + kogödsel behövs för att blanda upp den steniga jorden. Att breda ut några cm planteringsjord ovanpå den befintliga jorden är mest en kosmetisk åtgärd. Planterar man buskar behövs rejäla gropar med minst 40 cm god, välblandad jord. Om den nuvarande jorden är lerig är det bra, den bevarar fukten länge, så ni inte behöver vattna stup i kvarten. Småsten i jorden stör inte växterna.

Jag tror inte man kan SÅ blåbär. Ifall det är möjligt tar det troligen flera år innan det blir bär.
Eftersom planteringsytan är så smal kanske uppstammade vinbärs- och krusbärsbuskar kunde vara ett alternativ.
Som Ally skrev "Hur mycket sol får du?" Det är avgörande för valet av ätbara växter. Bär blir sötare om de står soligt.
Har någon i kulturföreningen förresten kunskap/intresse/tid med underhåll = vattna, rensa ogräs, beskära buskar, hålla efter ev. rotskott? Eller ska planteringen vara så "självgående" som möjligt?
Jag föreslår att du tar hela planeringen till en handelsträdgård med proffsig personal. Undvik "plant-snabbköp" om du behöver goda råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon