Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Säga vad man vill om gudrun Schyman och FI, men nog har hon dominerat massmedia idag!
          Ralf
          Inlägg 06-07-2010, 22:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:15) *
          och varför kan inte kvinnor gå den väg som alla andra får göra för att höja sina löner ?jag blir fly förb:n när jag hör sånt här även om det inte var riktiga pengar så hör det inte hemma i svensk politik,och inte hör Gudrun dit heller nu för tiden.Om nu kvinnor kan så mycket som vi kan så kan vi väl gå den vanliga vägen om vi nu är lika smarta som män ,eller ska vi åka snålskjuts på könskvotering kanske ?

hur ska dessa stora grupper göra, förklara gärna för mig hur tex sjuksköterskor med 3års akademisk utbildning ska få upp sina löner med ca 50 % så dom ligger när andra yrken med lika lång utbildning.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-07-2010, 22:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

och varför kan inte kvinnor gå den väg som alla andra får göra för att höja sina löner ?jag blir fly förb:n när jag hör sånt här även om det inte var riktiga pengar så hör det inte hemma i svensk politik,och inte hör Gudrun dit heller nu för tiden.Om nu kvinnor kan så mycket som vi kan så kan vi väl gå den vanliga vägen om vi nu är lika smarta som män ,eller ska vi åka snålskjuts på könskvotering kanske ?

Uppenbart är det ju något som inte fungerar, eller?
          Tjejer har högst betyg i grundskolan.
          Tjejer dominerar de flesta högre utbildningar.
          Färre kvinnor än män antas till forskarstudier.
          Av professorer är majoriteten män.
          Av styrelseledamöter är majoriteten? just det män.
          Av näringslivets högst betalda är män i majoritet osv osv.

Även på arbetsplaster med relativt jämn könsfördelning är kvinnolöner ofta 1-2000krr lägre än för män med likvärdig utbildning.
          Kvinnor begär lägre påslag i löneförhandlingar.

Så vad är det som fungerar så bra? Ska samhället bäras upp av tjejer och kvinnor med sämre lön än de män som har presterat mindre men är bättre på att använda armbågarna får?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 06-07-2010, 22:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag kan lösa det "problemet direkt"kvinnor föder barn och blir mödrar och stannar hemme en vis tid och hoppar av sin kariär,plus att kvinnor födder barn sent inte förän vid trettio års ålder,då kan det vara lite svårt och komma igen och slå sig fram,de flesta kvinnor vill ju vara hemme den tid de får och vara mor,den tiden kommer aldrig tillbaks.Och mammor ska vara hemma hos sina spädbarn.

Citera
          Ralf
          Inlägg 06-07-2010, 22:35
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:31) *
          Jag kan lösa det "problemet direkt"kvinnor föder barn och blir mödrar och stannar hemme en vis tid och hoppar av sin kariär,plus att kvinnor födder barn sent inte förän vid trettio års ålder,då kan det vara lite svårt och komma igen och slå sig fram,de flesta kvinnor vill ju vara hemme den tid de får och vara mor,den tiden kommer aldrig tillbaks.Och mammor ska vara hemma hos sina spädbarn.

.....du har nog inte förstått frågan.....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-07-2010, 22:37
          Länk hit: #25

Medlem

Det bidrar ju givetvis till att kvinnor får lägre pensionsgrundande inkomst osv men även vid lika många tjänsteår med samma arbete tjänar kvinnor mindre. Varför får nyutexaminerade kvinnliga lärare mfl 200kr mindre i ingångslön än manliga? Duktiga kvinnor borde ju få mer i ingångslön med tanke på att de kan vara borta från yrkeslivet pga av barnledighet. Så det hade ju gått jämt upp för arbetsgivaren ändå. Men varför är kvinnor underbetalda?

Jag tror det är en djupt rotad känsla av att kvinnor ska vara duktiga och ställa upp men inte själva kräva något. för män är det mer accepterat att ta för sig.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Ralf
          Inlägg 06-07-2010, 22:41
          Länk hit: #26

Medlem

Markus Det är faktiskt lika lön nu väldigt ofta inom samma yrkesgrupper. Det är inte där problemet ligger idag.
          problemet ligger i att rena kvinnoyrken ligger mkt längre.
          Ta tex Sjuksköterskor. Lön på ca 24.000. Jämför det med en europaingenjör som har ca 35.000:-. Båda har gått 3 år på högskola. Ska det vara så?

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-07-2010, 22:42
          Länk hit: #27

Medlem

Män i höga positioner är rädda för smarta kvinnor !inte överallt men på många Företag.Har en vännina som varit Vd, Försäljningschef, Exportchef men hon har verkligen fått hävda sig till tusen ska tillägga att hon jobbat på stora företag som tex Huskvarna ,FIX mm.

Citera
          M i Mälardalen (...
          Inlägg 06-07-2010, 22:52
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 288
          Medlem nr: 21 808

Detta kan möjligtvis stämma på icke kvinnodominerade arbetsplatser. Själv jobbar jag på en sådan och kan nog se detta. Sedan kan man ifrågasätta varför alltid den mansdominerande normen alltid skall råda? Varför kan man inte göra karriär efter 40 tex? Obegripligt att en 33-årig man med småbarn hemma tex får chefsjobb före en 45-årig kvinna med vuxna barn. Det kan ju inte bero på längre erfarenhet. Så många år är inte kvinnor borta från yrkeslivet..... Mycket har att göra med gamla normer och värderingar. Börjar dock luckras upp i många företag.

Det stora problemet ligger dock inte där när det gäller kvinnolöner utan snarare värderingen av kvinnans arbete inom offentlig sektor. Dvs hela yrkesgrupper som ligger lågt jämfört med sin yrkesutbildning och där det inte finns en alternativ arbetsmarknad.

Samtidigt så bör de flesta som börjar utbilda sig till dessa jobb vara medvetna om det från början så man lurar ju egentligen ingen. Det slutar dock med att det blir lägre kvalifikation på de som går de utbildningarna.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-07-2010, 23:10
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Aqvakul @ 06-07-2010, 23:01) *
          Gudrun är nog den skickligaste politiker vi haft sen Palme.. Elda upp pengar, det är verkligen provocerande, men egentligen billig reklam...

Hon sa ju att den summan skulle ha räckt till en halvsidesannons i en kvällstidning.

Vilket kön har du egentligen ?

Men det ska inte pappor vara??? !!!!

Ibland undrar jag om du är en papegoja Motti !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 06-07-2010, 23:17
          Länk hit: #30

Medlem

Nej då mammamaggan jag är en kvinna på 57 år( det där med pappegoja bortser jag ifrån)har varit hemmafru och varit egen företagare plus föreståndare för ett par företag,så jag annser att jag varit med i svängen och ha livserfarenhet och har rätt att utala mig som alla andra.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-07-2010, 23:45
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nu är vi där igen. Kvinnor ska stå vid spisen och föda barn.

Med tanke på att de olika partierna räknar med att lägga ut många miljoner på TV-reklam inför valet så är ju dessa 100.000 som Gudrun eldade upp småpotatis (färsk). 100.000 det är vad en rökare eldar upp på 5 år om h*n röker ett drygt paket/dag. Ändå förfasar sig folk. Ja jag tyckte också det var synd på så mycket pengar men visst var det ett smart drag för att lyfta frågan om kvinnors löner.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-07-2010, 05:14
          Länk hit: #32

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Ralf @ 06-07-2010, 23:41) *
          Markus Det är faktiskt lika lön nu väldigt ofta inom samma yrkesgrupper. Det är inte där problemet ligger idag.
          problemet ligger i att rena kvinnoyrken ligger mkt längre.
          Ta tex Sjuksköterskor. Lön på ca 24.000. Jämför det med en europaingenjör som har ca 35.000:-. Båda har gått 3 år på högskola. Ska det vara så?

Vad hindrar kvinnan från att utbilda sig till ingenjör? Alla vet att det är dåligt betalt för sjuksköterskor, men ändå väljer kvinnor att utbilda sig i åratal för att bli det. Om färre utbildade sig till det skulle bristen pressa upp lönerna.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 07-07-2010, 07:36
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag tycker hon borde skämmas att göra en sån sak när det finns de som inte ens har råd att köpa mat eller har nånstans att bo. hoppas verkligen att det var fejkpengar ranting.gif snacka om taskigt självförtroende om man inte tror man kan komma nån vart för att man är kvinna. Kvoteringar är ju också himla kränkande, det ger ju bara fel signaler

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          silos
          Inlägg 07-07-2010, 07:39
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Det är oförskämt att bränna upp pengar!!!! ranting.gif

Citera
          netha
          Inlägg 07-07-2010, 07:50
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (skogstroll @ 07-07-2010, 08:36) *
          jag tycker hon borde skämmas att göra en sån sak när det finns de som inte ens har råd att köpa mat eller har nånstans att bo. hoppas verkligen att det var fejkpengar ranting.gif snacka om taskigt självförtroende om man inte tror man kan komma nån vart för att man är kvinna. Kvoteringar är ju också himla kränkande, det ger ju bara fel signaler

Nu var det ju så att pengarna Gudrun Schyman fick var öronmärkta och skulle/måste brännas.
          Det var ett smart drag av PR-firman och dum vore väl Gudrun Schyman om hon tackat nej.

CITAT (Huggorm @ 07-07-2010, 06:14) *
          Vad hindrar kvinnan från att utbilda sig till ingenjör? Alla vet att det är dåligt betalt för sjuksköterskor, men ändå väljer kvinnor att utbilda sig i åratal för att bli det. Om färre utbildade sig till det skulle bristen pressa upp lönerna.

Min dotter är ingenjör ... hon tjänar bra men män med samma utbildning tjänar ännu bättre.
          Där ligger felet!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-07-2010, 09:18
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

-cry-.gif Så jävla korkat, det var det dummaste jag hört på länge!!! Har hon någon aning om hur mycket hon kunde ha åstadkommit med de pengarna i natur- eller djurskyddssyfte t.ex.? Ta vilket djurhem som helst, de är alltid i förtvivlat behov av pengar. Eller man kan betala skolgången för ett fattigt barn någonstans, eller många barn antagligen. Eller skänka pengarna till läkare utan gränser eller vad som helst -cry-.gif Det var det arrogantaste, okänsligaste, mest idiotiska ranting.gif Hon förnedrar inte bara alla som lider eller dör pga brist på pengar utan även dem som skänker pengar till olika organisationer fast de kunde behöva pengarna själv.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Olle A
          Inlägg 07-07-2010, 11:54
          Länk hit: #37

Gäster

Eller så kunde hon väl ha delat ut pengarna till de stackars kvinnorna som tjänar så dåligt? I stället för att håna dem genom att bränna upp deras pengar? confused.gif

Olle

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-07-2010, 12:06
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Olle A @ 07-07-2010, 12:54) *
          Eller så kunde hon väl ha delat ut pengarna till de stackars kvinnorna som tjänar så dåligt? I stället för att håna dem genom att bränna upp deras pengar? confused.gif

Olle

Jo det hade varit mer begåvat att dela ut pengar till alla kvinnor i Almedalen för att kompensera deras lön.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 07-07-2010, 12:23
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Myosotis @ 07-07-2010, 10:18) *
          -cry-.gif Så jävla korkat, det var det dummaste jag hört på länge!!! Har hon någon aning om hur mycket hon kunde ha åstadkommit med de pengarna i natur- eller djurskyddssyfte t.ex.? Ta vilket djurhem som helst, de är alltid i förtvivlat behov av pengar. Eller man kan betala skolgången för ett fattigt barn någonstans, eller många barn antagligen. Eller skänka pengarna till läkare utan gränser eller vad som helst -cry-.gif Det var det arrogantaste, okänsligaste, mest idiotiska ranting.gif Hon förnedrar inte bara alla som lider eller dör pga brist på pengar utan även dem som skänker pengar till olika organisationer fast de kunde behöva pengarna själv.

Jag håller fullkomligt med dig, Myosotis!
          Att detta blir en uppseendeväckande "grej" som nämns i tidningar både här & utomlands betyder inte att det plötsligt kommer att fixa sig med kvinnors löner. Det är en "märklig grej" som ger rubriker nån dag, sen är allts som vanligt...och jag tycker att det är skämmigt att Sverige får rubriker pga detta fullkomligt idiotiska penningbränneri! Det var ju dessutom helt riktiga pengar och jag blir nästan illamående av sorg när jag tänker på vad som kunnat gjorts istället med dessa pengar.
          Fyyy för arroganta människor som beter sig på detta sätt!!!
          För mig är det bara ännu ett bevis på den totala brist på ekonomisk kunskap som VPK ständigt visar.
          Hon var trots allt partiledare ett antal år för VPK.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-07-2010, 12:31
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag tror att Feministiskt Initiativ är desperata, då de inte får någon uppmärksamhet alls i media. Ibland är kanske all publicitet bra, även om den är dålig...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 14:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon