|
Gudrun Schyman eldade idag upp 100.000 kr i Visby. Detta för att illustrera skillnaderna mellan kvinnliga och manliga lönenivåer. Kritiken har oxå kommit, tex borde hon ha skänkt pengarna till nåt välgörande (ingen lustigkurre ska nu komma o säga nåt om systembolaget osv...) Men jag tycker i alla fall att iden var smart o förhoppningsvis så borde flera chefer vakna upp nu o se över lönenivåerna
AndersKbg
06-07-2010, 16:30
Mellan åren 2006–2008 genomförde Jämställdhetsombudsmannen en kartläggning av 750 000 anställdas löner. Det visade sig att 0,6 procent av de anställda hade omotiverat låga löner på grund av kön. Denna lön justerades sedan. Den genomsnittliga uppjusteringen för alla anställda var 96 kronor. Eftersom den genomsnittliga årslönen 2007 var 309 600 kr innebär det en oförklarad löneskillnad på cirka 0,03 procent.
andersen
06-07-2010, 16:36
Är det inte straffbart att fysiskt förstöra pengar?
AndersKbg
06-07-2010, 16:44
CITAT (andersen @ 06-07-2010, 17:36)  Är det inte straffbart att fysiskt förstöra pengar? Det trodde jag också men den lagen togs bort redan 1980. Vi är lite efter där.
Hon drar nog av pengarna i sin deklaration så hon kan nolltaxera.
AndersKbg
06-07-2010, 17:12
CITAT (gnon49 @ 06-07-2010, 18:06)  Hon drar nog av pengarna i sin deklaration så hon kan nolltaxera. Skulle kunna vara så men tyvärr...pengarna är skänkta av två privatpersoner via "Studio total", en PR-byrå som sökte uppmärksamhet. De ville göra två flugor på smällen så att säga. Nåväl, tragiskt är det. Men jag ska höra vad killen som säljer Faktum till mig säger om detta.
*Stintan*
06-07-2010, 18:30
Synd, hon kunde ha givit mig stålarna istället så jag kunde fått bränna dom.
Chamomille
06-07-2010, 18:43
CITAT (*Stintan* @ 06-07-2010, 19:30)  Synd, hon kunde ha givit mig stålarna istället så jag kunde fått bränna dom.  Ja, och jag kunde ha hjälpt till med brasan
CITAT (AndersKbg @ 06-07-2010, 17:30)  Mellan åren 2006–2008 genomförde Jämställdhetsombudsmannen en kartläggning av 750 000 anställdas löner. Det visade sig att 0,6 procent av de anställda hade omotiverat låga löner på grund av kön. Denna lön justerades sedan. Den genomsnittliga uppjusteringen för alla anställda var 96 kronor. Eftersom den genomsnittliga årslönen 2007 var 309 600 kr innebär det en oförklarad löneskillnad på cirka 0,03 procent. Ja det stämmer säkert. Jag har själv varit facklig klubbordförande och granskat löner på ett börsbolag. Det fanns inget att anmärka på. Dock så finns det skillnader mellan kvinnliga o manliga yrkesgrupper. En vanlig jämförelse är mellan vårdpersonal (ofta med akademisk utbildning) och brandmän. Och det är nog svårare att komma till rätta med.
mamamaggan
06-07-2010, 19:44
Hon var ju ute efter uppmärksamhet och det fick hon. Hade hon skänkt pengarna till välgörenhet så hade det inte varit någon som gäspat ens.
Sedan kan man ju diskutera om man SKA göra så men det här är något som folk kommer att komma ihåg och prata om länge tror jag.
Huggorm
06-07-2010, 20:24
Det röda laget visar än en gång hur dom behandlar pengar, jag skulle verkligen inte vilja att Sverige regeras av någon som så totalt saknar verklighetsförankring
Piccante
06-07-2010, 20:33
CITAT (Huggorm @ 06-07-2010, 21:24)  Det röda laget visar än en gång hur dom behandlar pengar, jag skulle verkligen inte vilja att Sverige regeras av någon som så totalt saknar verklighetsförankring Schyman är med i F! och inte i den rödgröna alliansen.
Huggorm
06-07-2010, 20:51
CITAT (Markus_H @ 06-07-2010, 21:33)  Schyman är med i F! och inte i den rödgröna alliansen. Men hon är i alla fall väldigt röd, och kommer nog alltid att förknippas med vänstern. Och hade bara F! varit lite större så hade dom nog fått vara med i det rödgröna laget
Inga från Närke
06-07-2010, 20:59
Hur vet ni att det var äkta pengar? Idag kan man kopiera så att det nästan ser ut som äkta.
Och var i ligger det smarta i att elda upp 100,000 ?tycker faktiskt det är en idiotgrej som bara dårar skulle ägna sig åt om de skulle få tag i dom pengarna och inte ha koll på värdet  en del gör var som helst för att få uppmärksamhet.
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 22:36)  Och var i ligger det smarta i att elda upp 100,000 ?tycker faktiskt det är en idiotgrej som bara dårar skulle ägna sig åt om de skulle få tag i dom pengarna och inte ha koll på värdet  en del gör var som helst för att få uppmärksamhet.  Det smarta ligger väl i att hon fått upp frågan för kvinnolönerna, till och med borta i Nya Zeeland.
Men herre gud !ska man behöva elda upp 100,000 för det  då har det allt gått för långt med männskligheten herre gud säger jag vilka idiotgrejer man blir ju nästan mållös.snälla någon då
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 22:52)  Men herre gud !ska man behöva elda upp 100,000 för det  då har det allt gått för långt med männskligheten herre gud säger jag vilka idiotgrejer man blir ju nästan mållös.snälla någon då  Hur skulle hon annars ha gjort för att få all denna uppmärksamhet??
Aqvakul
06-07-2010, 22:01
Gudrun är nog den skickligaste politiker vi haft sen Palme.. Elda upp pengar, det är verkligen provocerande, men egentligen billig reklam...
och varför kan inte kvinnor gå den väg som alla andra får göra för att höja sina löner ?jag blir fly förb:n när jag hör sånt här även om det inte var riktiga pengar så hör det inte hemma i svensk politik,och inte hör Gudrun dit heller nu för tiden.Om nu kvinnor kan så mycket som vi kan så kan vi väl gå den vanliga vägen om vi nu är lika smarta som män ,eller ska vi åka snålskjuts på könskvotering kanske ?
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:15)  och varför kan inte kvinnor gå den väg som alla andra får göra för att höja sina löner ?jag blir fly förb:n när jag hör sånt här även om det inte var riktiga pengar så hör det inte hemma i svensk politik,och inte hör Gudrun dit heller nu för tiden.Om nu kvinnor kan så mycket som vi kan så kan vi väl gå den vanliga vägen om vi nu är lika smarta som män ,eller ska vi åka snålskjuts på könskvotering kanske ? hur ska dessa stora grupper göra, förklara gärna för mig hur tex sjuksköterskor med 3års akademisk utbildning ska få upp sina löner med ca 50 % så dom ligger när andra yrken med lika lång utbildning.
Piccante
06-07-2010, 22:25
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:15)  och varför kan inte kvinnor gå den väg som alla andra får göra för att höja sina löner ?jag blir fly förb:n när jag hör sånt här även om det inte var riktiga pengar så hör det inte hemma i svensk politik,och inte hör Gudrun dit heller nu för tiden.Om nu kvinnor kan så mycket som vi kan så kan vi väl gå den vanliga vägen om vi nu är lika smarta som män ,eller ska vi åka snålskjuts på könskvotering kanske ? Uppenbart är det ju något som inte fungerar, eller? Tjejer har högst betyg i grundskolan. Tjejer dominerar de flesta högre utbildningar. Färre kvinnor än män antas till forskarstudier. Av professorer är majoriteten män. Av styrelseledamöter är majoriteten? just det män. Av näringslivets högst betalda är män i majoritet osv osv. Även på arbetsplaster med relativt jämn könsfördelning är kvinnolöner ofta 1-2000krr lägre än för män med likvärdig utbildning. Kvinnor begär lägre påslag i löneförhandlingar. Så vad är det som fungerar så bra? Ska samhället bäras upp av tjejer och kvinnor med sämre lön än de män som har presterat mindre men är bättre på att använda armbågarna får?
Jag kan lösa det "problemet direkt"kvinnor föder barn och blir mödrar och stannar hemme en vis tid och hoppar av sin kariär,plus att kvinnor födder barn sent inte förän vid trettio års ålder,då kan det vara lite svårt och komma igen och slå sig fram,de flesta kvinnor vill ju vara hemme den tid de får och vara mor,den tiden kommer aldrig tillbaks.Och mammor ska vara hemma hos sina spädbarn.
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:31)  Jag kan lösa det "problemet direkt"kvinnor föder barn och blir mödrar och stannar hemme en vis tid och hoppar av sin kariär,plus att kvinnor födder barn sent inte förän vid trettio års ålder,då kan det vara lite svårt och komma igen och slå sig fram,de flesta kvinnor vill ju vara hemme den tid de får och vara mor,den tiden kommer aldrig tillbaks.Och mammor ska vara hemma hos sina spädbarn. .....du har nog inte förstått frågan.....
Piccante
06-07-2010, 22:37
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:31)  Jag kan lösa det "problemet direkt"kvinnor föder barn och blir mödrar och stannar hemme en vis tid och hoppar av sin kariär,plus att kvinnor födder barn sent inte förän vid trettio års ålder,då kan det vara lite svårt och komma igen och slå sig fram,de flesta kvinnor vill ju vara hemme den tid de får och vara mor,den tiden kommer aldrig tillbaks.Och mammor ska vara hemma hos sina spädbarn. Det bidrar ju givetvis till att kvinnor får lägre pensionsgrundande inkomst osv men även vid lika många tjänsteår med samma arbete tjänar kvinnor mindre. Varför får nyutexaminerade kvinnliga lärare mfl 200kr mindre i ingångslön än manliga? Duktiga kvinnor borde ju få mer i ingångslön med tanke på att de kan vara borta från yrkeslivet pga av barnledighet. Så det hade ju gått jämt upp för arbetsgivaren ändå. Men varför är kvinnor underbetalda? Jag tror det är en djupt rotad känsla av att kvinnor ska vara duktiga och ställa upp men inte själva kräva något. för män är det mer accepterat att ta för sig.
Markus Det är faktiskt lika lön nu väldigt ofta inom samma yrkesgrupper. Det är inte där problemet ligger idag. problemet ligger i att rena kvinnoyrken ligger mkt längre. Ta tex Sjuksköterskor. Lön på ca 24.000. Jämför det med en europaingenjör som har ca 35.000:-. Båda har gått 3 år på högskola. Ska det vara så?
Män i höga positioner är rädda för smarta kvinnor !inte överallt men på många Företag.Har en vännina som varit Vd, Försäljningschef, Exportchef men hon har verkligen fått hävda sig till tusen ska tillägga att hon jobbat på stora företag som tex Huskvarna ,FIX mm.
M i Mälardalen (zon 2)
06-07-2010, 22:52
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:31)  Jag kan lösa det "problemet direkt"kvinnor föder barn och blir mödrar och stannar hemme en vis tid och hoppar av sin kariär,plus att kvinnor födder barn sent inte förän vid trettio års ålder,då kan det vara lite svårt och komma igen och slå sig fram,de flesta kvinnor vill ju vara hemme den tid de får och vara mor,den tiden kommer aldrig tillbaks.Och mammor ska vara hemma hos sina spädbarn. Detta kan möjligtvis stämma på icke kvinnodominerade arbetsplatser. Själv jobbar jag på en sådan och kan nog se detta. Sedan kan man ifrågasätta varför alltid den mansdominerande normen alltid skall råda? Varför kan man inte göra karriär efter 40 tex? Obegripligt att en 33-årig man med småbarn hemma tex får chefsjobb före en 45-årig kvinna med vuxna barn. Det kan ju inte bero på längre erfarenhet. Så många år är inte kvinnor borta från yrkeslivet..... Mycket har att göra med gamla normer och värderingar. Börjar dock luckras upp i många företag. Det stora problemet ligger dock inte där när det gäller kvinnolöner utan snarare värderingen av kvinnans arbete inom offentlig sektor. Dvs hela yrkesgrupper som ligger lågt jämfört med sin yrkesutbildning och där det inte finns en alternativ arbetsmarknad. Samtidigt så bör de flesta som börjar utbilda sig till dessa jobb vara medvetna om det från början så man lurar ju egentligen ingen. Det slutar dock med att det blir lägre kvalifikation på de som går de utbildningarna.
mamamaggan
06-07-2010, 23:10
CITAT (Aqvakul @ 06-07-2010, 23:01)  Gudrun är nog den skickligaste politiker vi haft sen Palme.. Elda upp pengar, det är verkligen provocerande, men egentligen billig reklam... Hon sa ju att den summan skulle ha räckt till en halvsidesannons i en kvällstidning. CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:15)  och varför kan inte kvinnor gå den väg som alla andra får göra för att höja sina löner ?jag blir fly förb:n när jag hör sånt här även om det inte var riktiga pengar så hör det inte hemma i svensk politik,och inte hör Gudrun dit heller nu för tiden.Om nu kvinnor kan så mycket som vi kan så kan vi väl gå den vanliga vägen om vi nu är lika smarta som män ,eller ska vi åka snålskjuts på könskvotering kanske ? Vilket kön har du egentligen ? CITAT (Motti @ 06-07-2010, 23:31)  Jag kan lösa det "problemet direkt"kvinnor föder barn och blir mödrar och stannar hemme en vis tid och hoppar av sin kariär,plus att kvinnor födder barn sent inte förän vid trettio års ålder,då kan det vara lite svårt och komma igen och slå sig fram,de flesta kvinnor vill ju vara hemme den tid de får och vara mor,den tiden kommer aldrig tillbaks.Och mammor ska vara hemma hos sina spädbarn. Men det ska inte pappor vara??? !!!! Ibland undrar jag om du är en papegoja Motti !
Nej då mammamaggan jag är en kvinna på 57 år( det där med pappegoja bortser jag ifrån)har varit hemmafru och varit egen företagare plus föreståndare för ett par företag,så jag annser att jag varit med i svängen och ha livserfarenhet och har rätt att utala mig som alla andra.
*Stintan*
06-07-2010, 23:45
Nu är vi där igen. Kvinnor ska stå vid spisen och föda barn.
Med tanke på att de olika partierna räknar med att lägga ut många miljoner på TV-reklam inför valet så är ju dessa 100.000 som Gudrun eldade upp småpotatis (färsk). 100.000 det är vad en rökare eldar upp på 5 år om h*n röker ett drygt paket/dag. Ändå förfasar sig folk. Ja jag tyckte också det var synd på så mycket pengar men visst var det ett smart drag för att lyfta frågan om kvinnors löner.
Huggorm
07-07-2010, 05:14
CITAT (Ralf @ 06-07-2010, 23:41)  Markus Det är faktiskt lika lön nu väldigt ofta inom samma yrkesgrupper. Det är inte där problemet ligger idag. problemet ligger i att rena kvinnoyrken ligger mkt längre. Ta tex Sjuksköterskor. Lön på ca 24.000. Jämför det med en europaingenjör som har ca 35.000:-. Båda har gått 3 år på högskola. Ska det vara så? Vad hindrar kvinnan från att utbilda sig till ingenjör? Alla vet att det är dåligt betalt för sjuksköterskor, men ändå väljer kvinnor att utbilda sig i åratal för att bli det. Om färre utbildade sig till det skulle bristen pressa upp lönerna.
skogstroll
07-07-2010, 07:36
jag tycker hon borde skämmas att göra en sån sak när det finns de som inte ens har råd att köpa mat eller har nånstans att bo. hoppas verkligen att det var fejkpengar  snacka om taskigt självförtroende om man inte tror man kan komma nån vart för att man är kvinna. Kvoteringar är ju också himla kränkande, det ger ju bara fel signaler
Det är oförskämt att bränna upp pengar!!!!
CITAT (skogstroll @ 07-07-2010, 08:36)  jag tycker hon borde skämmas att göra en sån sak när det finns de som inte ens har råd att köpa mat eller har nånstans att bo. hoppas verkligen att det var fejkpengar  snacka om taskigt självförtroende om man inte tror man kan komma nån vart för att man är kvinna. Kvoteringar är ju också himla kränkande, det ger ju bara fel signaler Nu var det ju så att pengarna Gudrun Schyman fick var öronmärkta och skulle/måste brännas. Det var ett smart drag av PR-firman och dum vore väl Gudrun Schyman om hon tackat nej. CITAT (Huggorm @ 07-07-2010, 06:14)  Vad hindrar kvinnan från att utbilda sig till ingenjör? Alla vet att det är dåligt betalt för sjuksköterskor, men ändå väljer kvinnor att utbilda sig i åratal för att bli det. Om färre utbildade sig till det skulle bristen pressa upp lönerna. Min dotter är ingenjör ... hon tjänar bra men män med samma utbildning tjänar ännu bättre. Där ligger felet!
Myosotis
07-07-2010, 09:18
 Så jävla korkat, det var det dummaste jag hört på länge!!! Har hon någon aning om hur mycket hon kunde ha åstadkommit med de pengarna i natur- eller djurskyddssyfte t.ex.? Ta vilket djurhem som helst, de är alltid i förtvivlat behov av pengar. Eller man kan betala skolgången för ett fattigt barn någonstans, eller många barn antagligen. Eller skänka pengarna till läkare utan gränser eller vad som helst  Det var det arrogantaste, okänsligaste, mest idiotiska  Hon förnedrar inte bara alla som lider eller dör pga brist på pengar utan även dem som skänker pengar till olika organisationer fast de kunde behöva pengarna själv.
Eller så kunde hon väl ha delat ut pengarna till de stackars kvinnorna som tjänar så dåligt? I stället för att håna dem genom att bränna upp deras pengar? Olle
Piccante
07-07-2010, 12:06
CITAT (Olle A @ 07-07-2010, 12:54)  Eller så kunde hon väl ha delat ut pengarna till de stackars kvinnorna som tjänar så dåligt? I stället för att håna dem genom att bränna upp deras pengar? Olle Jo det hade varit mer begåvat att dela ut pengar till alla kvinnor i Almedalen för att kompensera deras lön.
Christina i Taxinge~
07-07-2010, 12:23
CITAT (Myosotis @ 07-07-2010, 10:18)   Så jävla korkat, det var det dummaste jag hört på länge!!! Har hon någon aning om hur mycket hon kunde ha åstadkommit med de pengarna i natur- eller djurskyddssyfte t.ex.? Ta vilket djurhem som helst, de är alltid i förtvivlat behov av pengar. Eller man kan betala skolgången för ett fattigt barn någonstans, eller många barn antagligen. Eller skänka pengarna till läkare utan gränser eller vad som helst  Det var det arrogantaste, okänsligaste, mest idiotiska  Hon förnedrar inte bara alla som lider eller dör pga brist på pengar utan även dem som skänker pengar till olika organisationer fast de kunde behöva pengarna själv. Jag håller fullkomligt med dig, Myosotis! Att detta blir en uppseendeväckande "grej" som nämns i tidningar både här & utomlands betyder inte att det plötsligt kommer att fixa sig med kvinnors löner. Det är en "märklig grej" som ger rubriker nån dag, sen är allts som vanligt...och jag tycker att det är skämmigt att Sverige får rubriker pga detta fullkomligt idiotiska penningbränneri! Det var ju dessutom helt riktiga pengar och jag blir nästan illamående av sorg när jag tänker på vad som kunnat gjorts istället med dessa pengar. Fyyy för arroganta människor som beter sig på detta sätt!!! För mig är det bara ännu ett bevis på den totala brist på ekonomisk kunskap som VPK ständigt visar. Hon var trots allt partiledare ett antal år för VPK.
Aqvakul
07-07-2010, 12:31
Jag tror att Feministiskt Initiativ är desperata, då de inte får någon uppmärksamhet alls i media. Ibland är kanske all publicitet bra, även om den är dålig...
CITAT (Myosotis @ 07-07-2010, 10:18)   Så jävla korkat, det var det dummaste jag hört på länge!!! Har hon någon aning om hur mycket hon kunde ha åstadkommit med de pengarna i natur- eller djurskyddssyfte t.ex.? Ta vilket djurhem som helst, de är alltid i förtvivlat behov av pengar. Eller man kan betala skolgången för ett fattigt barn någonstans, eller många barn antagligen. Eller skänka pengarna till läkare utan gränser eller vad som helst  Det var det arrogantaste, okänsligaste, mest idiotiska  Hon förnedrar inte bara alla som lider eller dör pga brist på pengar utan även dem som skänker pengar till olika organisationer fast de kunde behöva pengarna själv. Hon försvarar sig med att de inte idkar välgörenhet. Men ingen hade väl förväntat sig att hon skulle stå svarslös.
Nej, att de inte idkar välgörenhet eller värnar om några svaga grupper har hon sannerligen visat. Frågan är om hon skulle handskas med pengar på samma sätt om hon kom in i riksdagen. Fast efter detta är väl folk inte så korkade att de röstar på dem.
Olle
Meriona
07-07-2010, 14:02
Ja visst var det oklokt! Såklart väckte det uppmärksamhet, men frågan är om den var bra? Oförskämt snarare mot de som har det knapert.
Skrev i tidigare inlägg att pengarna hon fick måste brännas ... det var villkor från givarna ... så sa hon i en intervju i ngn tidn. Då var det typ "två flugor i en smäll" Studio fick PR samtidigt som de hjälpte FI (vilka jag inte sympatiserar med.) Nu ser jag i chatt med henne att hon (FI) tillsammans med Studio kommit överens om pengabrännandet.
Christina i Taxinge~
07-07-2010, 19:01
CITAT (netha @ 07-07-2010, 19:07)  ....pengarna hon fick måste brännas ... det var villkor från givarna ... så sa hon i en intervju i ngn tidn. Då borde hon varit klok nog att avstå! Hennes omdöme var inte friskt i denna sak.
zaaritha
09-07-2010, 22:41
Helsjukt! Har förlorat all eventuell respekt för Gudrun S. Så mycket nytta dessa pengar kunde gjort!
CITAT (zaaritha @ 09-07-2010, 23:41)  Helsjukt! Har förlorat all eventuell respekt för Gudrun S. Så mycket nytta dessa pengar kunde gjort! Hon kunde t.ex ha satt in en knappthalvsidesannons i en kvällstidning .. den hade kostat lika mycket men inte gett något eko öht. Men ... även om jag tycker det är helsjukt att bränna pengar ( borde vara förbjudet) så tycker jag hon gjorde klokt. tilltaget har ju gett eko i hela världen och vi får hoppas att det ger åtminstone en liten gnutta till kvinnorna i kampen om rättvisa mellan könen.
hon gjorde det som man kunde ha förväntat sig av en "superkapitalist"och föresten skulle de aldrig gjort så de skulle plaserat pengarna så de hade föräntat sig till någons fördel.
zaaritha
10-07-2010, 00:16
Det finns så oerhört många som kunde haft nytta av dessa pengar! Jag anser att det var idiotiskt gjort! Men--alla har ju rätt till sin åsikt!
Piccante
10-07-2010, 04:36
CITAT (zaaritha @ 10-07-2010, 01:16)  Det finns så oerhört många som kunde haft nytta av dessa pengar! Jag anser att det var idiotiskt gjort! Men--alla har ju rätt till sin åsikt! Ägaren till reklambyrån som skänkte pengarna skulle ju köpt en båt för dom. Så jag vet inte, lyxkonsumtion eller en politisk manifestation vilket gör störst nytta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|