Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Paprika frågor - avhärdning och omplantering?, Fler nybörjarfrågor - se också min tomat och min gurktråd :)
          EmmaHj
          Inlägg 07-07-2010, 07:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 31 605

Hej alla forumare! Här kommer fler nybörjarfrågor från en aspirerande hobbyodlare. Introduktion av mig finns i min tomatfrågetråd.

Så har jag då ÄNTLIGEN hittat paprikaplantor (som jag nämnde i min gurktråd hade Plantagen utförsäljning på grönsaksplantor). Jag kunde inte hålla mig utan köpte 3 stycken olika, och valde de friskaste och piggaste (i tillväxt) jag kunde hitta på rea-bordet.

Det blev en Bontempi, en Sweet Dream och en Narobi. Plantorna är 25-35 cm höga, alla har börjat grena högst upp och alla har knopp. Sweet Dream har t.o.m. en utslagen blomma och ett par som lär slå ut när som helst. så här ser de ut:

3 sorters paprika

Nu blir det MÄNGDER med Paprikafrågor för att ge dessa efterlängtade små en så bra start i livet som möjligt. smile.gif

Frågegrupp 1 - Omplantering:
          • Just nu står de ju i sina plantskolekrukor men hur är det med paprika - vill de in i stor kruka på en gång eller mår de bäst av att flytta upp i successivt större krukor?
          • Hur stor "slutkruka" mår de bäst av?
          • Får de/mår de bra av att samplanteras eller blir det bäst med varsin kruka?
          • Hur stark jordblandning skall plantor av denna storlek ha, ren planteringsjord oeller massa kogödsel i?
          • Bör jag plantera om innan, medan eller efter avhärdningen?
          Frågegrupp 2 - Avhärdning:
          • Min gurka fick ju flytta ut med mycket snabb avhärdning och har klarat det bra, men det känns som att dessa plantor har kommit lite för långt i sin utveckling för att klara en så drastisk omställning - stämmer det?
          • I sådana fall, hur avhärdar jag dem bäst - jag har aldrig avhärdat någonting förut så ursäkta kanske dumma frågor *ler*
          Med tack på förhand för era kloka svar, och njut av den underbara sommardagen!
          MVH
          Emma

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 22:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon