Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Glädjande upptäckt: Vildapel på tomten, - hur beskära för max blom + ev senare ympning?
          EKLO
          Inlägg 07-07-2010, 19:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Under dagens slyröjning på tomten i södra Bohuslän hittade vi en ovanligt glädjande slyväxt: En vildapel på en dryg meter. Vildapeln är riktigt vild, dvs det här är inte fråga om en frösådd från något trädgårdsäpple, utan ett helvilt äpple (sådana det finns många av här i krokarna, men inget tidigare på min tomt).

Vildäpplen blommar ju ljuvligt i maj, så mycket blom vill jag ju ha, men kanske också ha möjlighet att ympa in smakliga äpplen när det vuxit till sig lite till.

Frågan är nu: Hur beskär jag bäst för att få max blomning + bästa möjligheter att i framtiden ympa på (sannolikt mest aktuellt med mitt favoritäpple - det i pomologiska kretsar inte alltid så högattraktiva "moderna" äpplet Aroma).

Den frösådda vildäppelplantan är nu en dryg meter och består av 4-5 "spön", som en buske alltså, men ett par av spöna har förgrening nästan ända nerifrån basen. Ska jag klippa bort allt utom ett "basspö", och hur ska jag i så fall klippa detta spö för att få en bra förgrening och grundstamsmöjlighet?

Mycket tacksam för erfareneheter och råd

Redigerat av EKLO: 07-07-2010, 19:52

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon