Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Koka ris, Hur mycket per person?
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-07-2010, 06:48
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Kan det vara så svårt att koka rätt mängd ris?????? Man märker väl snart om det är för mycket eller för lite. Har man inga värre problem än det............

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-07-2010, 07:40
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-07-2010, 07:48) *
          Kan det vara så svårt att koka rätt mängd ris?????? Man märker väl snart om det är för mycket eller för lite. Har man inga värre problem än det............

tummenupp.gif giggle.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-07-2010, 07:43
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 14-07-2010, 07:19) *
          O´key, jag vet att du äter LCHF nu och då får man bara äta kolhydrater i form av ovanjordsgrönsaker men jag menade när man äter blandkost.

Åt du bara långsamma fullvärdiga kolhydrater innan du gick över till LCHF?

Var man lägger nivån på kolhydrater när man äter LCHF bestämmer man själv.

Nej det gjorde jag inte, jag åt i stort sett allt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 14-07-2010, 08:37
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Hur mycket ris man skall koka beror väl helt och hållet på hur stora portioner man äter....... Alla äter ju olika mycket av olika saker!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-07-2010, 10:35
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 14-07-2010, 09:37) *
          Hur mycket ris man skall koka beror väl helt och hållet på hur stora portioner man äter....... Alla äter ju olika mycket av olika saker!
          Anki

Ja precis, alla äter ju olika mycket av olika saker... så hur stor är en portion av något egentligen och vem avgör det? Det kan ju knappast vara något konstant.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 14-07-2010, 15:51
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 14-07-2010, 11:35) *
          Ja precis, alla äter ju olika mycket av olika saker... så hur stor är en portion av något egentligen och vem avgör det? Det kan ju knappast vara något konstant.

När jag startade tråden så var jag ute efter att se om jag tog ovanligt mycket eller om angivelsen på paketet är i minsta laget. Självklart kan stora muskulösa män och vältränade idrottsmän äta större portioner än andra men jag började misstänka att jag tar för mycket i förhållande till min energiförbrukning.

Ris innehåller mycket energi så en för hög dosering leder lätt till för högt energiintag. Vitt ris som dessutom är snabba kolhydrater med mycket av mineralerna borttagna kan jag inte äta över huvud taget. Då mår jag skit i flera dagar.

I svaren har jag sett att det är förhållandevis många som äter enligt portionsangivelsen på rispaketen och det är intressant för mig. Att äta halva tallriken med grönsaker till varje måltid innebär mycket jobb men är med stor sannolikhet bättre för hälsan än att äta sig mätt på en större portion ris.

Citera
          andersen
          Inlägg 14-07-2010, 16:01
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Christa @ 14-07-2010, 16:51) *
          När jag startade tråden så var jag ute efter att se om jag tog ovanligt mycket eller om angivelsen på paketet är i minsta laget. Självklart kan stora muskulösa män och vältränade idrottsmän äta större portioner än andra men jag började misstänka att jag tar för mycket i förhållande till min energiförbrukning.

Ris innehåller mycket energi så en för hög dosering leder lätt till för högt energiintag. Vitt ris som dessutom är snabba kolhydrater med mycket av mineralerna borttagna kan jag inte äta över huvud taget. Då mår jag skit i flera dagar.

I svaren har jag sett att det är förhållandevis många som äter enligt portionsangivelsen på rispaketen och det är intressant för mig. Att äta halva tallriken med grönsaker till varje måltid innebär mycket jobb men är med stor sannolikhet bättre för hälsan än att äta sig mätt på en större portion ris.

Förstår inte är det inte bra att äta sig mätt på ris? Ris är basmat för miljarder av människor, äter alla dom fel mat?

Om man skall gå ner i vikt välj bort godis och andra sötsaker, men det kanske inte är det tråden handlar om?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Christa
          Inlägg 14-07-2010, 16:13
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (andersen @ 14-07-2010, 17:01) *
          Förstår inte är det inte bra att äta sig mätt på ris? Ris är basmat för miljarder av människor, äter alla dom fel mat?

Om man skall gå ner i vikt välj bort godis och andra sötsaker, men det kanske inte är det tråden handlar om?

Jag har aldrig ätit godis, chips, kakor eller andra extrasaker utöver maten och jag gick ändå upp i vikt. Har gått ner 17 kg så där fanns mer överflödsfett än jag var medveten om.

Mer kalorier än man förbrukar = viktuppgång oavsett var de kommer ifrån.

Citera
          andersen
          Inlägg 14-07-2010, 16:21
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Christa @ 14-07-2010, 17:13) *
          Jag har aldrig ätit godis, chips, kakor eller andra extrasaker utöver maten och jag gick ändå upp i vikt. Har gått ner 17 kg så där fanns mer överflödsfett än jag var medveten om.

Mer kalorier än man förbrukar = viktuppgång oavsett var de kommer ifrån.

17kg det är bra Christa! hur var din metod att gå ner dom kilorna? motionerar du mycket?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Christa
          Inlägg 14-07-2010, 16:32
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (andersen @ 14-07-2010, 17:21) *
          17kg det är bra Christa! hur var din metod att gå ner dom kilorna? motionerar du mycket?

Jag motionerar en hel del men det var först när jag höll upp med smörgås som kilona började rasa. Nu äter jag en smörgås per dag och det verkar gå bra.

En väninna till mig tillämpade redan på 80-talet metoden att äta oftare och mindre åt gången och hon lyckades alltid gå ner de kilon hon föresatt sig.

Tror det var någon på Öland i det här forumet som också hade gått ner en massa kilon genom att äta små portioner var tredje timme.

För egen del märker jag att jag kan klara mig lite längre om jag äter råa rotsaker. Det tar lång tid för kroppen att processa.

Att gå en promenad efter att man ätit sista måltiden för dagen är också effektivt. Det sätter igång fettförbränningen inför natten. Helst minst en halvtimmes promenad. Det gör också att jag sover mycket bättre.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-07-2010, 16:44
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Christa @ 14-07-2010, 16:51) *

Min personliga uppfattning är att när det står portion på förpackningen så är angivelsen oftast i minsta laget oavsett vad det är för föda. Sen beror det naturligtvis på vad man i övrigt lägger på tallriken. Jag fyller hellre hela tallriken med grönsaker och skippar riset. Hur mycket energi man behöver stoppa i sig beror väl på hur mycket man rör sig och gör av med. Det spelar ju ingen roll hur stor portion ris andra äter för din energiförbrukning. Vad hade du sagt om alla svarat att en portion är 1½dl ris?

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 14-07-2010, 16:55
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-07-2010, 17:44) *
          Min personliga uppfattning är att när det står portion på förpackningen så är angivelsen oftast i minsta laget oavsett vad det är för föda. Sen beror det naturligtvis på vad man i övrigt lägger på tallriken. Jag fyller hellre hela tallriken med grönsaker och skippar riset. Hur mycket energi man behöver stoppa i sig beror väl på hur mycket man rör sig och gör av med. Det spelar ju ingen roll hur stor portion ris andra äter för din energiförbrukning. Vad hade du sagt om alla svarat att en portion är 1½dl ris?

Då hade jag blivit förvånad smiley_small_hug.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 15-07-2010, 11:19
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-07-2010, 08:43) *
          Var man lägger nivån på kolhydrater när man äter LCHF bestämmer man själv.

Var menar du att gränsen går för att kosten skall kallas LCHF?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-07-2010, 11:39
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Christa @ 15-07-2010, 12:19) *
          Var menar du att gränsen går för att kosten skall kallas LCHF?

Det finns ingen fastställd gräns, varför tror du det. Handlar dock ingen mat i affären som innehåller mer än 4% kolhydrater förutom frukt som jag äter då och då. Jag sitter inte hemma och räknar det behöver jag inte. Vissa dagar kan det bli mer och vissa mindre. Men jag avstår potatis, ris, pasta, socker och spannmålsprodukter. Någon fanatiker kommer jag aldrig att bli så jag kan ibland unna mig både det ena och det andra.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 15-07-2010, 11:56
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 15-07-2010, 12:39) *
          Det finns ingen fastställd gräns, varför tror du det. Handlar dock ingen mat i affären som innehåller mer än 4% kolhydrater förutom frukt som jag äter då och då. Jag sitter inte hemma och räknar det behöver jag inte. Vissa dagar kan det bli mer och vissa mindre. Men jag avstår potatis, ris, pasta, socker och spannmålsprodukter. Någon fanatiker kommer jag aldrig att bli så jag kan ibland unna mig både det ena och det andra.

Innebär det att man kan äta kålrötter, morötter och palsternackor och ändå kalla det för LCHF?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-07-2010, 12:15
          Länk hit: #56

Medlem

Ja det kan jag men med måtta och man får ju anpassa resten av kosten då dvs dra ner på mjölkprodukterna. I början försökte jag hålla kolhydraterna till max 20gr/dag men det är inte nödvändigt längre. Äter man LCHF för att gå ner i vikt så bör man ju hålla intaget så lågt som möjligt för att få effekt. Nu kanske jag normalt ligger på 50-60gr/dag men fortfarande kan jag tillåta mig att fuska ibland.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 15-07-2010, 12:36
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Man ska aldrig spara överblivet ris, bulgur eller pasta, blir jättefort dåligt.
          Vi äter nog mer bulgur än ris nu för tiden (men bara gröna påsen från coop) tycker det är godare men kör knappt dl /person av jasminris iaf. Annars är det väl rekommenderat 0.5 dl/portion.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 15-07-2010, 17:48
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 15-07-2010, 13:15) *
          Ja det kan jag men med måtta och man får ju anpassa resten av kosten då dvs dra ner på mjölkprodukterna. I början försökte jag hålla kolhydraterna till max 20gr/dag men det är inte nödvändigt längre. Äter man LCHF för att gå ner i vikt så bör man ju hålla intaget så lågt som möjligt för att få effekt. Nu kanske jag normalt ligger på 50-60gr/dag men fortfarande kan jag tillåta mig att fuska ibland.

Märker du av några negativa effekter när du "fuskar"?

CITAT (netaave @ 15-07-2010, 13:36) *
          Man ska aldrig spara överblivet ris, bulgur eller pasta, blir jättefort dåligt.
          Vi äter nog mer bulgur än ris nu för tiden (men bara gröna påsen från coop) tycker det är godare men kör knappt dl /person av jasminris iaf. Annars är det väl rekommenderat 0.5 dl/portion.

Det har jag aldrig märkt. Har man bara ett tillräckligt kallt kylskåp och kyler av resterna direkt efter maten så förstår jag inte varför det skulle bli dåligt. Sedan vet jag inte hur många dagar man kan spara det. Nu skall jag äta ris som jag sparat sedan lunchen. På vilket sätt menar du att det skulle bli dåligt om man sparar det några dagar i kylen?

Mamma brukade göra makaronipudding av överbliven pasta.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 15-07-2010, 17:51
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Jag har då aldrig märkt att varken det ena eller det andra blir dåligt om man sparar det. Själv har jag inte heller blivit det om jag ätit det.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Meriona
          Inlägg 15-07-2010, 17:55
          Länk hit: #60

Gäster

CITAT (Christa @ 15-07-2010, 18:48) *
          Märker du av några negativa effekter när du "fuskar"?
          Det har jag aldrig märkt. Har man bara ett tillräckligt kallt kylskåp och kyler av resterna direkt efter maten så förstår jag inte varför det skulle bli dåligt. Sedan vet jag inte hur många dagar man kan spara det. Nu skall jag äta ris som jag sparat sedan lunchen. På vilket sätt menar du att det skulle bli dåligt om man sparar det några dagar i kylen?

Mamma brukade göra makaronipudding av överbliven pasta.

Jag håller med dig, ris och pasta funkar alldeles utmärkt att spara. Enligt kostrådgivaren i Trollhättans Stad (där bor jag) kan man kylvara födoämnen för eget bruk (alltså inte på restauranger) i upp till 4 dagar utan att det blir dåligt. Det har jag tagit fasta på, längre än så sparar jag inte ens matrester till husdjuren. Däremot är det ju viktit att kyla ner maten SNABBT, inte låta det stå och svalna av på diskbänken i timtal.

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-01-2026, 13:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon